Lithiumbatteri Skanbatt HEAT PRO ’Ultra’ 12V 200AH – CAN Bus – 400A

27.530,00 kr / st

Skanbatt litium ULTRA ger ca. dubbelt så stor användbar kapacitet per volym jämfört med motsvarande blybatterier, men bara halva vikten. Och med 8 års garanti och en förväntad livslängd på >12 år är detta en bra investering jämfört med många andra batteriteknologier.

Batterierna har en inbyggd batterimonitor (Coulomb-räknare – en riktig batterimonitor) som är kopplad till en bluetooth-modul, vilket gör det möjligt att läsa av saker som:

  • Återstående kapacitet i % (SoC)
  • Återstående livslängd med strömdrag
  • BMS temperatur
  • Ampere in och ut ur batteriet
  • Antal cykler som batteriet har
  • Eventuella felmeddelanden
  • Den totala spänningen för cellerna
  • Batteristatus och hälsotillstånd

Appen finns för Android och iOS.

Beställningsvara, normal leveranstid ca 5 dagar.

Lagersaldo uppdateras en gång per dygn och är endast en uppskattning.

Artikelnr: 8718531363450 Kategori: Etiketter: , ,

Beskrivning

SKANBATT ULTRA har även CAN-Bus-portar för bland annat intern kommunikation mellan batterierna när flera är kopplade parallellt eller i serie. I praktiken innebär det att batterierna ”pratar” ihop så att man kan samla all information i en APP (CAN Bus box krävs också). Vi kan även uppgradera mjukvara på BMS i de fall det finns behov via dessa portar. Via CAN-Bus kan du även läsa av batteriets BMS på extern utrustning och kommunicera med batteriladdare, växelriktare och annan kompatibel utrustning som använder detta protokoll. OBS: inte direkt kompatibel med Victron-utrustning – om detta önskas.

En annan uppgradering är att användaren kan återställa BMS själv (knappen hålls intryckt i 10 sekunder) om det skulle hända något med BMS. Detta kan lösa potentiella problem som kan uppstå när en BMS går in i skyddsläge och t.ex. stänger av batteriet för att skydda det. Ett kort tryck visar även SoC i 25%-intervaller via LED-lampan på boxen och sedan lyser LED-lampan när du ansluter till batteriet med Skanbatt-appen för att indikera vilket batteri du loggar in på.

Batterierna är också designade för att vara lätta att byta ut komponenter om något skulle gå sönder efter många års drift. Detta gör det relativt överkomligt att få batteriet som har gått ut ur garantin reparerat.

Batteriet har ett inbyggt värmesystem som gör att det kan laddas även i minusgrader vintertid. Detta styr sig själv till 100%, och är inget du behöver tänka på. Värmesystemet aktiveras när du försöker ladda batteriet i minusgrader. Då stänger batteriet för laddning och aktiverar uppvärmning. När batteriet har nått en intern temperatur på ca. +5 grader Celsius, sedan avaktiveras värmen och batteriet öppnar igen för laddning. För ungefär. -20 grader omgivningstemperatur (och batteritemperatur) sedan tar det ungefär en timme att värma upp batteriet tills det accepterar laddning – temperaturen stiger ca. 0,5 grader Celsius per minut när det är så kallt i omgivningen.

Batteriet kommer att kunna ta lite laddström även i viss kyla, utan att aktivera värmefunktionen. Detta beror på att batterierna tål en del laddning i inte för kallt. I praktiken kommer många vinterstugor då att uppleva att batteriet tar lite laddning under vintern från t.ex. ett solsystem med lägre effekt, utan att använda all energi för att bara värma batteriet. Detta styrs automatiskt, och endast när batterierna inte är för kalla och laddningsströmmen inte är för hög. Om laddningsströmmen blir stor (t.ex. laddning via ett aggregat och en kraftfullare laddare) så kommer laddningsströmmen fortfarande att vara stängd, och batteriet värms upp, innan det öppnar igen för laddning. Detta är unikt, och helt enkelt lysande, och mycket av anledningen till att tusentals stugor i Norden använder våra batterier.

Batteriet kan laddas med de allra flesta elektroniska laddare, men det är viktigt att slutspänningen når från 14,2-14,4V för att uppnå högsta kapacitet. Underhållsladdning är inte skadligt, och batterierna har ingen ”minneseffekt”. LiFePO4-batterier kräver normalt ingen underhållsladdning, men de flesta enheter batterierna är installerade i har ett parasitiskt strömdrag – därför är det bäst om du använder ett laddningsprogram där laddaren reglerar ner till 13,4-13,8V när litiumbatteriet är fulladdat . Vilket laddningsprogram som är bäst varierar från laddare till laddare – kontakta oss för hjälp med vad som fungerar bäst med just din laddare. Vi rekommenderar att du använder en batteriladdare med en laddningseffekt på mellan 20 och 100 Amp på detta batteri. Laddare med avsulfateringsläge bör inte användas, eftersom litiumbatterier inte är sulfaterade och kan skadas av den höga spänning som många av dessa laddningsprogram har.

Batteriet är tillverkat som ett djupcykelbatteri och ska i princip inte användas som startbatteri. I vissa fall kan propeller, vinschar och annan utrustning med hög förbrukning användas om den totala kapaciteten i banken är tillräckligt stor, och lösningen är designad/installerad rätt för detta. Kontakta oss gärna för hjälp med frågor om detta.

Som tidigare kan den nya ULTRA-serien parallellkopplas om man vill ha bättre kapacitet. Det som är nytt med den nya serien är att nu kan batterierna även seriekopplas upp till 24V, 36V eller 48V. Detta ger oss mycket större möjligheter att bygga stora och kraftfulla batteripaket med högre spänningar.

Ytterligare information

Volymvikt 27 kg
Dimensioner 508 × 175 × 256 mm
Tillverkare

Tillverkarens artikelnr

Anslutning

M8

Nominell spänning

12,8 V

Nominell kapacitet

200 Ah

Tillgänglig energi

2560 Wh

Rekommenderad laddningsspänning

14,2-14,4 V

Rekommenderad laddningsström

0,5C (100 A, 1280 W)

Rekommenderad temperatur vid laddning

-20℃ – 45℃ (tempererar sig själv vid minusgrader)

Rekommenderad användningstemperatur

-20℃ – 60℃

Rekommenderad lagringstemperatur

0℃ – 40℃

Kapsling

IP22