Efter att ha letat länge och själva testat olika larmsystem på marknaden är vi mycket stolta över att äntligen kunna representera BRNKL, som är i vårt tycke ett av de bästa larmsystemen som finns för fritidsbåtar.
Kanadensiska BRNKL är ett prisbelönt säkerhets- och övervakningssystem för din båt. Oavsett om du befinner dig vid bryggan, hemma eller på andra sidan jordklotet kan du kontrollera din båt från din smartphone, surfplatta eller dator. BRNKL erbjuder båtsäkerhet och övervakning så att du kan känna dig lugn oavsett var du befinner dig.
Håll kontakten med din båt. Övervaka position och plats, batterispänning, tändningslås, aktivitet i länspumpen och andra kritiska förhållanden. Lägg till säkerhetssensorer och andra enheter för att skydda din båt och få ut ännu mer information.
Kontakta oss för en offert och som alltid, behöver du hjälp med installationen bistår vi såklart med detta.
Vi ser att behovet av att kunna tillverka rent vatten ökar för varje år. Klimatförändringar har gjort tillgången till vatten på öarna i skärgården begränsad. Höga bränslepriser medför att du vill undvika åka med flera hundra liter i vattentanken eller åka extrasträckor för att fylla på med vatten under båtfärden.
Med en watermaker behövs ingen planering av din rutt efter tillgång till vatten. Du tillverkar enkelt, miljövänligt och energisnålt rent vatten i de mängder du önskar.
Schenker watermakers finns i modellerna Zen, Smart, Modular och Wiki. De olika modellerna erbjuder en vattenproduktion från 30l/timme till 500l/timme.
Med hjälp av Energy Recovery System är Schenkers watermakers mycket energisnåla. Samtliga har lågtryckspumpar som förser watermakern med vatten. I den patenterade Energy Recover System, byggs istället trycket som krävs upp till rätt nivå.
Tack vare denna uppfinning så förbrukar Schenkers watermakers upp till 80% mindre ström jämfört med traditionella watermakers. En annan fördel är att maskinerna blir väldigt tysta samt vibrationsfria.
Efter en fin båtsommar, som kanske ännu inte helt är över, kanske du har funderat på att göra uppdateringar av ditt navigationssystem till nästa säsong?
Vi erbjuder tillsammans med Raymarine en inbyteskampanj där du får 25% rabatt på nya produkter. För att ta del av kampanjen krävs det att du även köper installationstjänst samt lämnar en motsvarande produkt i inbyte. Produkter som lämnas i inbyte kan vara av annat fabrikat än Raymarine.
Dessutom har vi kryddat kampanjen med ett extra bra erbjudande på Axiom+ 9 och Axiom+ 12, se nedan. Kampanjen gäller från 1 september till 31 oktober 2024. Leveransen skall ske senast 31 december 2024. Rabatten kan ej kombineras med andra kampanjpriser.
Kontakta oss idag för offert, du kan ringa oss på 031-696160, maila oss på info@vikingyachting.se, eller använda kontaktformuläret nedan.
Vi har hittat vår blivande nisch, installation och service hos dig som kund. Vår framtid ligger i att kunna hjälpa dig där du är. Vi jobbar aktivt med att styra om verksamheten mot just service och installation, tillsammans med e-handel inom två år.
Vi har nu framgångsrikt gjort installationer i snart ett år och detta vill vi fira med en installationskampanj med start idag t.o.m. 25 augusti där du får halva priset på arbetskostnaden, mot att du bokar och betalar vid ordertillfället.
Under året har vi bl.a. installerat litiumbatterier, produkter från Victron Energy, bogpropellrar, ankarspel, utfört plastreparationer m.m.
Vi kommer att medverka på Öppna Varv i Ellös 23-25 augusti, passa på att möta oss där. Vi har också förmånliga priser på utvalda produkter från Raymarine t.o.m. 31 augusti. Missa inte detta.
Tiden går fort när man har kul. Nu närmar vi oss en ny härlig båtsäsong med stormsteg även om vädret spelar oss spratt just nu – men det hör väl april till?
Nu på torsdag 11e april kommer Torbjörn från WER att besöka oss för att visa polermaskiner och medel från RUPES. RUPES har i år lanserat nya batteridrivna polermaskiner som Torbjörn kommer att visa. Han är på plats hos oss i vår butik mellan klockan 17-19.
Installationerna rullar på i den grad att butiken är stängd på onsdagar för att vi skall kunna genomföra installationer ombord. I skrivande stund har vi kvar två onsdagar i maj tillgängliga för installationer. Vad vill du ha hjälp med? Kontakta oss.
Idag släppte Victron version 5.105 av appen Victron Connect. I den nya versionen ingår bl.a. en ny mjukvara till den nya DC/DC laddare Orion XS som möjliggör VE.Smart nätverk.
Så om du är en lycklig ägare av Orion XS, se till att uppdatera mjukvaran i den snarast för att lägga till denna funktion.
Inom de närmsta veckorna väntas tillökning i vår familj. Vincent skall bli storebror! Vi strävar efter att det skall få så liten påverkan på butiken som möjligt, men det kommer givetvis innebära att vi troligen behöver stänga en kort period vid nedkomst. Vi kommer att annonsera detta tydligt på hemsidan. Så snart lillebror har hittat ut i världen, kommer Joel och Vincent försöka att hålla butiken öppen som vanligt igen.
Victron Energy presenterar en i grunden omgjord DC-DC laddare som heter Orion XS. Den kan ladda batteribanker med olika kemier och är ett utmärkt komplement om man väljer att ha ex.vis litiumbatterier i förbrukarbanken och ett blybatteri som startbatteri.
Den laddar med hela 50 A, men är fullt justerbar via appen Victron Connect. Detta gör att denna DC-DC laddare passar i stort sett alla typer av batterier. Behöver man ännu mer kraft kan man parallellkoppla ett obegränsat antal Orion XS för att öka laddströmmen.
Den kommer också med en VE.Direct port, vilket gör att den kan t.ex. kopplas till olika GX produkter som Cerbo GX och Ekrano GX. I en litiuminstallation kan den också låtas styras via (extern) BMS om så önskas.
Vi har tyvärr idag meddelats att vår leverantör Jukova Corporation Oy har begärts i konkurs. Deras utmaningar blev övermäktiga pga. världsläget, Covid-19 pandemin, prisökningar och inte minst kriget i Ukraina.
Detta innebär att vi inte längre kommer att kunna få tag på mantågsfötter och knapar som passar Jukovas däckslist, vilken var mycket vanlig på många 80-tals båtar som t.ex. Sweden Yachts m.fl. Vi har kvar ett fåtal mantågsfötter och knapar i lager, så först till kvarn gäller.
Med en värmare ombord kan du både förlänga säsongen och göra livet ombord mer behagligt och komfortabelt. Tänk vad skönt det är att kliva ner i en varm och torr ruff, eller lägga sig att sova i torra sängkläder.
Passa på att utrusta din båt med en värmare redan nu i höst inför nästa säsong. Vi arbetar med Webasto, Wallas, Eberspächer och Refleks.
Är du i behov att se över din Wallas så hjälper vi till med detta.
Nu startar vi en kampanj på Webastos luftburna värmare i storlekar från 2 till 5,5 kW. Kampanjen pågår t.o.m. 2023-09-30. Kontakta oss för en offert idag. Behöver du hjälp med installation? Vi hjälper självklart till med detta!
För att anmäla Dig swisha rätt belopp och ange namn, och vilken smörgås Du eventuellt vill ha. Swish: 1235455878
När: onsdag 6 september klockan 18.00. Vi räknar med att det tar ungefär 2 timmar. Var: Viking Yachting, Klangfärgsgatan 8, 426 52 Västra Frölunda Sista dag för anmälan: 30 augusti
Avbokningar efter 30 augusti berättigar ej till återbetalning då vi redan har bokat förtäring och stolar.
Under arbetet med att lägga grunden för en ny serie aluminiumvinschar kunde Ronstan dra nytta av många års erfarenhet av tillverkningen av Andersen Stainless Steel Winches® vid sin anläggning i Danmark. Denna erfarenhet har varit ovärderlig och satte standarden för tillförlitlighet, mekanisk effektivitet och en oöverträffad användarupplevelse.
De nya vinscharna utvecklades från däck och upp med andra prioriteringar som styrt materialval, viktoptimering, dimensioner, utväxling och effektförhållanden, tillverkningsprocesser, ytfinish och prestanda.
När Orbit Winch™-projektet började ta form låg fokus för forskning och utveckling på tre storlekar specifikt för båtar upp till cirka 12 meter, ett segment där Ronstan gjort sig känt för sitt omfattande och konkurrenskraftiga sortiment av däcksutrustning. Inom ett år hade de första prototyperna genomgått flera omgångar av designkonceptförfiningar och tester, så att vi under projektets andra år kunde börja testa på vattnet på olika platser runt om i Australien och Europa.
Inga verktyg behövs
Full demontering och återmontering kan enkelt utföras utan behov av några verktyg. För att ta bort trumman dra tillbaka den fjäderbelastade frigöringsspärren och en lätt vridning moturs gör att selftailingarmen kan lyftas från vinschen. Därifrån kan trumman lyftas bort från vinschens centerstam.
Vid återmontering i omvänd ordning bekräftar ett tydligt klick att seltailingarmen låsts i bajonettsinfattningen på centerstammen. Bajonettinfattningen gör att selftailingarmen kan låsas i ett av 8 lägen i rotationssteg om 45 grader.
Introduktion till QuickTrim™
Den innovativa QuickTrim™-funktionen gör det möjligt att enkelt och säkert lätta på linspänningen för att göra mindre trimjusteringar utan att behöva ta bort vinschhandtaget eller ta linan ur self tailern. Tävlingsseglare kan reagera och svara omedelbart på mindre förändringar i vindriktning eller styrning, vilket ger en oöverträffad fördel när frekventa trimjusteringar av segel krävs. Det är också en bekväm funktion för nöjesseglare.
Användningen av QuickTrim™ är intuitiv och enkel och blir snabbt en vana. Med ena handen på linan vrids toppringen moturs mot fjädertrycket och gör det möjligt för selftailingen att rotera frittt som en blockskiva när repet lättas ut. Tack vare trummans yta med Power RibsTM sker utmatningen alltid mjukt och med full kontroll. När toppringen tillåts fjädra tillbaka låser selftailingen igen och greppar linan för normal användning. Denna enkla och pålitliga funktion är en verklig fördel när du gör frekventa mindre justeringar av skot och fall.
Vid leverans fungerar Orbit 30QT and 40QT som traditionella tvåväxlade selftailingvinschar. QuickTrim™-funktionen aktiveras av användaren genom avlägsnandet av en skruv under selftailingarmen. Instruktioner steg för steg finns i såväl en snabbguide som medföljer vinschen som i manualen som finns på Ronstan’s hemsida.
Power RIBS™
Aluminiumtrumman förses vid bearbetningen med Power RIBS™, inspirerad av den distinkta och väl beprövade trumprofilen hos Andersen Winches, för att Ronstan Orbit Winches ska leverera samma imponerande linhantering med maximalt grepp och minimalt repslitage.
Det exceptionella greppet som Power RIBS™ erbjuder ger en mängd fördelar: färre varv runt trumman behövs och belastningen på selftailingen minskar. Power RIBS™ och den släta ytan underlättar också för linan att glida uppför trumman vilket minskar risken att ovanliggande linvarv kryper upp på och låser kommande linvarv.
Den släta trumytan förlänger livslängden för löpande rigg rejält och gör det möjligt att släppa på skot och fall mjukt och kontrollerat, även under hög belastning.
Vi märker att många kunder som skall byta batterier nu funderar över om man skall uppgradera sin batteribank till AGM, litium eller behålla sina traditionella batterier. Litium har många fördelar, men passar inte alltid alla. Syftet med detta inlägg är att försöka öka kunskapen runt de olika teknikerna samt hur du på ett rättvist sätt kan jämföra litium mot blybatterier och på så vis fatta ett välgrundat köpbeslut.
Det är enkelt, men vilseledande att bara jämföra nominella amperetimmar (Ah) och avfärda litium som ett dyrt alternativ till blybatterier, AGM och GEL.
Då vi förbrukar mer och mer energi i våra båtar brukar valet idag ofta stå mellan litium och AGM. GEL batterier erbjuder lägre kapacitet vid höga urladdningsströmmar och kostar ungefär som ett AGM batteri. Jag kommer därför inte att prata så mycket om GEL, utan fokusera på AGM och litium.
Värt att nämna är att det också finns många olika sammansättningar med litium i batterier. Vi använder uteslutande litium-järnfosfat (LiFePO4) som är något mindre energität jämfört med den typen av batterier som sitter i t.ex. elbilar, men litium-järnfosfat är mycket säkrare.
Användbar energi och kostnad
Det är allmänt vedertaget att den mest ekonomiska och praktiska maximala urladdningen (Depth Of Discharge, i fortsättningen benämns som DOD) är 50% för ett AGM batteri. För litium-järnfosfat (LiFePO4) är motsvarande DOD 80%. För att sätta in detta i praktiska termer följer två exempel för 12 V system i en mindre segelbåt:
Ett batteri: Victron LiFePO4 – 12 V 200 Ah
Nominell spänning per cell är 3,3 V – detta ger en batterispänning på 13,2 V då batteriet består av 4 celler á 200 Ah kopplade i serie. Den tillgängliga energin blir då 13,2 V x 200 Ah = 2,6 kWh. Den användbara energin (80% DOD) blir då 2,6 kWh x 80% = 2,1 kWh.
Två batterier: Victron AGM – 12 V 110 Ah
Nominell spänning per cell är 2,0 V. Detta ger en batterispänning på 12 V eftersom batteriet består av 6 celler á 110 Ah kopplade i serie, per batteri. De två batterierna är i sin tur parallellkopplade i en bank, vilket ger en spänning på 12 V och en kapacitet på 220 Ah. Den tillgängliga energin blir då 12 V x 220 Ah = 2,6 kWh. Den användbara energin (50% DOD) blir således 2,6 kWh x 50% = 1,3 kWh.
Då börjar man undra, hur stor kapacitet behövs i en AGM-bank för att motsvara 2,1 kWh användbar energi – lika mycket som vi fick ut från litiumbatteriet?
Eftersom den användbara energin (DOD) är 50% hos ett AGM batteri, behöver en AGM batteribank ha dubbelt så stor kapacitet som litiumbatteriets användbara energi, dvs. i detta fall 2,1 kWh x 2 = 4,2 kWh. För ett elsystem på 12 V som i vårt exempel innebär detta att AGM bankens kapacitet behöver vara 4,2 kWh/12 V = 350 Ah, vilket är ganska nära dubbla kapaciteten på litiumbatteriet.
I våra beräknar ovan tar vi heller inte någon hänsyn till batteriets åldrande, omgivande temperatur eller batteriets förmåga att leverera ström vid stor belastning. För AGM batterier har stor belastning en större påverkan än för litium. Mer om det nedan.
Baserat på ovanstående exempel är det rimligt att påstå att ett AGM batteri bör ha dubbelt så stor användbar kapacitet som ett litiumbatteri, när man jämför ur kapacitessynpunkt (Ah).
Jämföra kostnader
Hur ser det då ut med prisbilden? I skrivande stund (februari 2023) kostar ett 12 V 110 Ah AGM batteri 3.960 kr. För 350 Ah innebär detta 12.600 kr (3.960 kr/110 Ah = 36 kr / Ah x 350 Ah) för ett 12 V system. Motsvarande litiumbatteri kostar 32.700 SEK ink moms. Skillnaden i kostnad för den användbara energin 2,1 kW blir således 32.700/12.600 ≈ 2,5 gånger dyrare med ett litumbatteri när man jämför Ah kapacitet.
Nu är det lätt att dra slutsatsen att litium inte är prisvärt eller kostnadseffektivt, dock är den användbara energin bara en del av ekvationen. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till.
Jämförelse av användbar energi mellan bly- och litumbatteri.
Vikt
De allra flesta batterier, oavsett typ, specificerar kapaciteten vid en total urladdning under 20 timmar (C20). Detta fungerade bra förr i tiden då lasterna inte var särskilt stora. Men allteftersom vi installerar fler förbrukare samt förbrukare som tar mycket energi ur batteriet under kort tid (exempelvis mikrovågsugn, dammsugare m.m.), måste man även ta hänsyn till batteribankens prestanda under dessa förutsättningar.
Ett extremt exempel är en luftkonditionering som körs under 10 h och förbrukar 10 kWh (10.000 Wh), jämfört med LED lampor som förbrukar 100 Wh under samma tidsperiod. För att balansera sådana skillnader och allt där mellan kan det innebära att man behöver en mycket stor batteribank. I bilden nedan jämförs AGM kontra litium viktmässigt i ett 48 V system där man behöver en kapacitet om ca 20 kWh för att täcka upp behovet ovan. Detta visar att AGM är 1360 kg/336 kg = 4 gånger tyngre än litium.
Viktjämförelse mellan AGM batteri och litiumbatteri för samma energibehov.
Effekt på urladdningskapacitet och spänning vid olika belastningar
Som tidigare nämnts specificeras ofta urladdningskapaciteten vid en belastning om 20 timmar (C20). Om ett batteri har kapaciteten 100 Ah, så innebär en förbrukning på 5 A i 20 timmar att batteriet blir helt urladdat (100 Ah/20 h = 5 A). För ett AGM batteri med 50% DOD innebär detta att vi endast kan använda 5 A i 10 timmar = 50 Ah, innan det är dags att ladda upp batteriet igen.
Ökar man uttaget av ström i batteriet (se graferna nedan), kan det få negativ påverkan på tillgänglig energi och batteriets spänning. Detta fenomen kallas Peukert’s effekt. För AGM och andra typer av blybatterier, måste Ah kapaciteten ökas, ju mer uttaget av ström ökas – för att övervinna Peukert’s effekt. Däremot för litiumbatterier kan laster som överstiger 5 gånger batteriets kapacitet (5C), behålla batterispänningen vid 80% DOD. Detta utan att öka kapaciteten på litiumbatteriet. Detta gör att litiumbatterier är mycket lämpliga för höga strömlaster. Observera dock att det finns litiumbatterier som har begränsat strömuttag, så det gäller att välja rätt batteri.
Skillnad i spänning vid strömuttag i ett 24 V AGM batteri, där strömuttaget varierar mellan 5% av batteriets kapacitet (0,05C) till 500% av batteriets kapacitet (5C). Vi kan här se att om vi ökar strömuttaget med mer än 100% (1C) av batteriets kapacitet (= 100 A för ett 100 Ah batteri), så sjunker spänningen drastiskt i batteriet.
Skillnad i spänning vid strömuttag i ett 24 V litumbatteri, där strömuttaget varierar mellan 5% av batteriets kapacitet (0,05C) till 500% av batteriets kapacitet (5C). Vi kan här se att även om vi ökar strömuttaget till 500% (5C) av batteriets kapacitet (= 500 A för ett 100 Ah batteri), så sjunker spänningen inte nämnvärt i batteriet.
Denna illustration visar på hur den användbara energin förändras i ett blybatteri vid strömuttag från 5% av batteriets kapacitet till 500% av batteriets kapacitet under en given tid. Vi kan här se att ju mer ström vi tar ut ur blybatteriet, desto snabbare ”krymper” den användbara energin.
Enligt exemplet ovan visar denna illustration hur den användbara energin förändras i ett litiumbatterivid strömuttag från 5% av batteriets kapacitet till 500% av batteriets kapacitet under en given tid. Vi kan här se att även om vi tar ut mycket stora mängder energi, så påverkas den användbara energin inte särskilt mycket.
Effektivitet vid laddning
Det som vi sett i urladdningskapacitet är också sant i den omvända processen, dvs. vid laddning. Låt oss först jämföra laddningseffektiviteten för ett AGM batteri respektive litiumbatteri under en komplett laddcykel. Att ladda de sista 20% i ett AGM batteri är alltid en långsam och ineffektiv process jämfört med litiumbatteri. Detta innebär ökade kostnader i bränsle eller el (eller vilken laddkälla du använder).
Den rekommenderade laddströmmen för stora AGM batterier är 0,2C (20% av batteriets kapacitet – exempel 100 A för en batteribank på 500 Ah). Högre laddström kommer att hetta upp batteriet, vilket leder till att batteriets inre resistans ökar. Detta innebär i sin tur att laddaren övergår i absorption-spänning när batteriet är laddat till 60% eller mindre, vilket resulterar i en längre absorptionstid för laddaren för att ladda batteriet fullt ut.
Att ladda med hög ström kommer därför inte att förkorta laddningstiden för ett AGM batteri (eller andra typer av blybatterier).
Det är nödvändigt att batteriladdaren känner av batteriets temperatur och spänning, samt ha god ventilation för att undvika överladdning.
Som jämförelse kan ett litiumbatteri laddas med 2,5C (250% av batteriets kapacitet), vilket innebär 500 A för ett batteri på 200 Ah. Dock är rekommendationen för maximal livslängd 0,5C (50% av batteriets kapacitet) eller mindre, vilket i detta exempel innebär 100 A. Detta visar att litium är överlägset för både laddning och urladdning.
Bilden ovan visar en AGM batteribank ovan på 24 V/600 Ah, som laddas via ett elverk och 210 A batteriladdare. Vi kan då se att elverket går på full kapacitet i 1,4 timmar för att ladda upp batterierna till ca 75% av deras kapacitet. Därefter går elverket ytterligare 4 h med lägre last för att toppladda batterierna. Totalt har elverket förbrukat 23 liter bränsle.
Samma bild visar också en litium batteribank på 24 V/300 Ah, som laddas via samma elverk och laddare. Vi kan då se att elverket går på full effekt i 1,4 timmar för att ladda upp batterierna till 100% av deras kapacitet. Totalt har elverket förbrukat 11 liter bränsle.
Bilden ovan, visar på bränslebesparing när man laddar litiumbatterier jämfört med AGM batterier. Enligt exemplet ovan har man en besparing på 4000 liter bränsle, drifttiden på elverket minskar med 1500 timmar. Det ökar livslängden på elverket och ger besparingar i bränslekostnader.
Val av batteri, användningsområden och livslängd
Beroende på hur du behandlar ett batteri kan du förvänta dig ungefär antalet cykler som anges nedan, förutsatt att batteribanken är dimensionerad för lasterna så att inte DOD överskrids. Temperatur spelar också stor roll. Ju varmare ett batteri blir, ju kortare blir dess livslängd. Batteriets kapacitet reduceras också när dess temperatur varierar. Batteritillverkarna utgår i beräkningarna från en temperatur på + 25°C.
Typiska antal laddcykler för bly- respektive litiumbatterier.
Bilden ovan visar lämpliga applikationer för de olika batterityperna litium och blybatterier.
Typiskt antal cykler per användningsområde litium jämfört med blybatterier.
Sammanfattning
AGM batterier behöver ersättas oftare än litiumbatterier. Det är värt att ha i åtanke att detta drar med sig tid, installations- och transportkostnader, vilket ytterligare minskar skillnaden till den högre initiala kostnaden för litium.
Oavsett val, väger både kapital och teknik in. Om du har möjlighet till en dyrare investering för litium, kan det ge dig en större kapacitet, lägre vikt och lägre kostnad över längre tid.
Funderar du på att uppgradera ditt elsystem? Hos oss kan du få hjälp från planering till färdig installation. Vi hjälper dig att ta fram rätt produkter, projekterar installationen och utför även installation och konfigurering så att du kan luta dig tillbaka och komma till din båt och njuta av fulladdade batterier och ett väl fungerande system.
Välkommen till en annorlunda start på säsongen 2023 och på min första och egna Båtmässa. Jag arrangerar en familjedag på Viking Yachting lördag 28 januari mellan klockan 12 och 15. Jag kommer ha aktiviteter och lotteri. Pengarna som jag får in på detta, skänks oavkortat till Barncancerfonden.
Stora kramar från Vincent PS. Hjälp mig göra mitt första event till succé DS.
Detta händer under dagen
Sagostund med författaren Monica Lindman som skrivit böckerna Mormor och Morfar är seglare och Ella seglar långt
Träffa författaren Inger Hansson som tillsammans med sin dotter Ellinor skriver böcker för lite äldre barn
Seglarboxen visar och säljer sina produkter tillverkade av återvunnen segelduk
Ansiktsmålning med Anna-Lena Åsemyr – kostnad 20 kr
Lotteri – kostnad 100 kr / 10 lotter
Det finns möjlighet att köpa mat från Oves Gatukök som kommer med sin foodtruck
Fina kampanjer i butiken, passa på att göra fynd inför båtsäsongen 2023
Det har kommit till vår kännedom att den populära lanternan serie 40 från Aqua Signal utgår inom kort. Vi har kvar ett fåtal på lager och vår leverantör har ett begränsat antal.
Dvs. att om du har för avsikt att ha en sådan lanterna i reserv, vänta inte för länge.
Vi går mot ett historiskt år, prishöjningarna haglar på alla håll och kanter och det är kännbart för alla. Vi vill göra det lättare för dig, med detta hösterbjudande.
Handla till 2022 års priser, lägg en handpeng på 20% av ordervärdet och få 10% rabatt. Väljer du att slutbetala din order redan nu lämnar vi 15% rabatt. Erbjudandet gäller t.o.m. 15 december 2022.
Kontakta oss i butiken via telefon eller mail, så hjälper vid dig.
Torsdag 10 november klockan 18:00 finns det återigen en ny möjlighet att få lyssna till Patricks fantastiska föreläsning om el ombord.
Förra gången tog platserna slut på några dagar, så vänta inte för länge med att boka din plats.
OBSERVERA! Antalet platser är begränsade till 40, så först till kvarn gäller! Du kan anmäla ditt intresse i formuläret här nedan, så återkommer vi med instruktioner. Blir det fullt så kommer vi att upprätta en reservlista från vilken vi erbjuder platser i turordning om någon lämnar återbud.
Kostnad 100 kr, anmälan är bindande! Vi bjuder på fika under kvällen.
Det kommer att finnas möjlighet att köpa Patricks material för den som vill förkovra sig ytterligare.
[ninja_form id=7]
Patrick har arbetat som som mariningenjör i Flottan, där ett stort antal elektroniksystem skulle fungera ihop, från telefon till avancerade radar- och stridsledningssystem. Efter Flottan arbetade han på Ericsson i Mölndal med dokumentation och utbildning på deras radarsystem. Patrick har dessutom själv ett stort båtintresse.
Då vi senaste tiden märkt ökad förfrågan på bl.a. tätningslister och utbytesglas till däcksluckor och portlights från Lewmar har vi nu utökat vårt sortiment rejält med reservdelar och tillbehör.
Vi har också utökat det ordinarie sortimentet med samtliga standard storlekar på däcksluckor och portlights från Lewmar. Vi har också inkluderat de vanligaste storlekarna som gäller för Bavaria.
Om du behöver hjälp att hitta rätt, tveka inte att fråga oss.
Vi hälsar dig välkommen till vår butik onsdag 5 oktober klockan 18, för att för första gången någonsin delta i en exklusiv workshop med Erik och Sebastian på Comstedt. Dessutom i kombination med unika erbjudanden!
Vi kommer fokusera på följande områden, där du får tips, trix och råd om hur du servar och sköter om dessa produkter:
Toaletter
Däcksluckor
Vinschar
Om det blir tid över, finns det också möjlighet att ställa frågor runt andra produkter som Comstedt representerar – som t.ex. bogpropellrar, ankarspel, storskotslösningar m.m.
OBSERVERA! Antalet platser är begränsade till 30, så först till kvarn gäller! Du kan anmäla ditt intresse i formuläret här nedan, så återkommer vi med instruktioner. Blir det fullt så kommer vi att upprätta en reservlista från vilken vi erbjuder platser i turordning om någon lämnar återbud.
Kostnad 100 kr, anmälan är bindande!
[ninja_form id=7]
Comstedt är en av våra topp 10 leverantörer med hög servicenivå, kunnande och stor kvalitet. De representerar bl.a. varumärkena Jabsco, Rule, Lewmar, Tudor, Shakespeare, Fusion, Navionics m.fl.
Från och med 1 september till 31 oktober gäller nya öppettider i vår butik. Vi har öppet vardagar klockan 10-18 (vardag före helgdag 10-17), med stängt för lunch klockan 12-13. Lördag har butiken öppet klockan 10-14, söndag och helgdag har vi stängt.
Från och med 1 november kommer butiken vara öppen på lördagar efter överenskommelse.
Lite senare i höst kommer vi lansera vårt nya koncept ”Viking kan komma” – håll utkik för mer information!
Tänk att jag varit så här liten, men nu är det snart dags för utflytt, eftersom jag är en superbebbe och växt mig stor och stark.
Mamma och pappa måste dock stänga butiken några dagar, under min utflytt.Så butiken stänger 28e till 30e april. Mina föräldrar nås dock på både telefon och mail (om de nu orkar och hinner)!
För att fira min ankomst, våren och påsken kommer det bli kampanj i webbshoppen och en rolig tävling på sociala medier.
Håll utkik!
Från den 2e maj håller pappa sedan öppet butiken igen. Med all säkerhet något förvirrad och trött men oerhört lycklig.
Efter önskemål från er kunder, om att kunna välja utlämningsställe i kassan, har vi valt att gå över till Postnord som första val på speditör. Vi jobbar fortfarande med DHL om du hellre önskar detta.
I nuläget erbjuder vi Postnord som speditör inom Sverige för paket som understiger 3 kg. Om paketet överstiger 3 kg eller ska skickas utanför Sverige gäller fortfarande DHL tills vidare.
Du har väl inte missat vår auktion, där intäkterna oavkortat går till Sjöräddningssällskapet? Passa på att bjuda hem fina varor och gör samtidigt en insats för dessa havets hjältar.
Auktionen kommer avslutas nu på onsdag klockan 19.30, högsta budet när auktionen avslutas vinner. Du har möjlighet att bjuda via vår hemsida och fysiskt i vår butik.
Vi vill hjälpa dig att starta nästa säsong på bästa sätt. Passa på att fixa det som ska göras nu! Det går t.ex. alldeles utmärkt att bottenmåla redan nu och sjösätta till våren eller varför inte installera en bogpropeller eller uppgradera marinelektroniken?
Vi lämnar därför 10% rabatt på hela vårt sortimentnär du handlar för minst 1000 kr (undantaget kampanjvaror) t.o.m. 31/10 2021. Detta gäller även varor som beställs, men vi vill att ordern slutbetalas vid ordertillfället. Rabatten gäller både i vår webshop och vår fysiska butik.
Du får dessutom en rabattkupong som ger dig 10% rabatt på ytterligare ett köp, denna kupong gäller från 15/11 till 18/12 2021. Rabattkupongen kommer kunna användas både i webshopen och i vår butik.
Håll utkik, det händer massor med spännande saker här på Viking under hösten. Mer information kommer inom kort.
Vi finns alltid här för dig om du har några frågor runt produkterna, eller vill få en offert.
Vi gör en satsning på jollesegmentet och tar en en massa nya och spännande produkter.
För att kicka igår vår satsning blir det ett event i butiken den 29:e september klockan 17.00 till 19.00 här i butiken. Med oss på plats under eventet är två stora framtidshopp inom seglingen Oliva Bergström och Lovisa Karlsson samt Liros och Seldén Mast.
Självklart kommer vi ha fina erbjudanden på hela sortimentet under detta event.
Vi kan redan nu släppa nyheten om att det blir ett event i butiken i slutet sv september med just temat jollesegling. Med oss på plats kommer Liros och Seldén att vara. Håll utkik för mer information.
Först och främst vill vi tacka alla våra kunder för all fin feedback vi får. Det är så glädjande att ni gillar butiken och att ni uppskattar vår servicenivå och vårt sätt att driva Viking uppåt och framåt.
Studio Viking tar nu paus över sommaren och kommer åter i september. Kom gärna med fler tips om vad ni vill ha föreläsning om.
Bara restriktionerna släpper kommer vi att anordna splitsningskurser i butiken, men mer om detta efter sommaren.
Till sist vill vi tipsa om hur Du sköter om Dina Dubbarystövlar: https://www.youtube.com/watch?v=dtJNn4F10j0
Dagens inlägg blir om att återbruka och att laga saker, där detaljer gått sönder.
För en tid sedan fick vi in en däckslucka, där ett av två gångjärn hade gått sönder. I övrigt inget fel, just bara ett trasigt gångjärn.
Joel gjorde en snabb research och fann att det enda alternativet skulle vara att köpa en helt ny lucka för åtskilliga tusenlappar.
Joel presenterade lösningen med att 3D printa gångjärnen och kunden högg direkt…… men det var flera hinder på vägen.
Både det hela och det trasiga gångjärnen satt som berget. Första steget blev alltså att ta loss båda gångjärnen, vilket skulle visa sig vara en tuff match.
Efter flera WD-40 bad och en hel del arbete, fick vi loss det hela gångjärnen. Ja, för även jag blev involverad, i processen.
Äntligen kunde Joel börja CADa upp en prototyp. Det blev riktigt bra på första försöket. Efter tips från en av våra kunder, kom vi också fram till ett mycket smart och effektivt sätt att göra gängor i skruvhålen.
Så var det då det trasiga gångjärnet, som var orubbligt. Efter flera försök, blev det till sist utborrning istället. Vips så var även det trasiga gångjärnet borta.
Printingen i ABS tog tid, men blev bra. Det enda som printades om blev några distansbrickor.
Så efter lite mer bearbetning och gängfix, kunde de båda nya gångjärnen monteras på plats.
Nu hoppas vi på att kunden blir lika nöjd, som vi är och att fler förstår värdet i att återbruka och försöka rädda, om nu möjligheten finns
2016 så insåg vi att det var dags att ta tag i projektet, vi skjutit på ett par år. Det var dags att skrapa ner hela botten.
För att göra jobbet mer effektivt, tog vi hjälp av en Pro Scraper, ett skrapverktyg med flera finesser: 1. Går att koppla till dammsugare, vilket gör att det går lätt att hålla rent, runt omkring Dig och att minimalt med skraprester hamnar på marken 2. Ergonomiskt utformad, så Du får ett bra 2-handsgrepp, vilket gör att skrapning blir effektiv 3. Skrapbladet går att vända och vi använde bara ett enda blad, trots att vi skrapade hela båten (Maxi 95a)
Att tänka på: 1. Skrapa inte när det är fuktigt, det blir bara ett enda klegg 2. Grada av hörnen på bladet, lätt att få ”felskär” annars
Självklart tungt och mycket jobb, men med Pro Scrapern var det ändå mycket roligare och lättare och dessutom blev det minimalt med rester på marken, vilket är en stor fördel, ur ett miljöperspektiv.
Dagens inlägg handlar om brandsäkerhet och tips om ett komplement till traditionella släckare.
Vi tipsar om Firemill. Videoklipp och mer om produkten här:
Firemill original – framtidens brandsläckare
Firemill är en svensk produkt där allt från idé till utveckling och tillverkning skett i Sverige. Under 2018 belönades Firemill med tre prestigefyllda priser för sin unika och stilrena design. Firemill är en helt ny typ av brandsläckare och det perfekta komplementet till andra brandsläckare och pulversläckare.
Firemill levereras med kolsyrepatron och är redo att användas. Komplettera gärna med ett väggfäste, så att din Firemill kan sitta lätt åtkomligt i miljöer där brandrisken är störst, t.ex. pentry osv.
Sikta & vrid – enkel att använda
Öva – bygg trygghet och självförtroende
Oförstörande – livsmedelsklassad koldioxid
Billig och enkel – billig och enkel att återfylla
Exklusiv design – snygg och exklusiv design
Tillgänglig – låt den stå framme och ha den alltid nära till hands
Vi kommer att spela in mötet för att publicera det i efterhand på Youtube, för er som inte kan titta direkt. Hur vi behandlar personuppgifter skriver vi om här https://vikingyachting.se/privacy-policy.
Veckans inlägg berör möjligheterna med 3D-printing.
Förra året fick vi en galen idé om att ta med vår privata 3D-printer till Viking, för att kunna erbjuda reproduktion av produkter, som inte längre finns att få tag på.
Främst hade vi ett starkt miljötänkande och ville med 3D-printingen kunna återskapa detaljer, för att rädda produkter kvar. Oftast märkte vi att det var små detaljer, som beslag, trissor och dylikt, som hade gått sönder, men att produkten i övrigt fungerade utmärkt.
Till en början kunde vi bara göra prototyper i PLA (stärkelsebaserad plast). Denna plast är inte så beständig och eftersom flertalet av de detaljer vi printade, skulle vara utomhus eller i tuffare miljöer, hittade vi en tredje part, som kunde printa i andra material.
Idag har vi även investerat i en ny 3D-printer som klarar av att printa i flera olika filament. Vi kommer att med skrivare nummer 2 fokusera på att skriva ut i ABS+, vilket är en starkare variant av ABS. ABS är tåligare och mer uv-beständigt och lämpar sig alltså bättre, vid slutproduktionen.
Så nu kan vi både skapa prototyper i PLA och färdiga produkter i ABS+.
Vi har hittills producerat: – bussningar – trissor – fönsterbeslag – hållare för raspery pie – handtag
I pipeline har vi nu flera jobb som väntar: – trissor – ändbeslag till bomnock – mothållplatta till membranet i en pump – knipknapar
Fördelar: – reproduktion av saker som inte finns på marknaden – sparar miljön och förlänger livslängden på produkter, där det bara är detaljer som är trasiga – specialanpassade lösningar och egna möjligheter att designa
Nackdelar: – vet inte hur hållbart materialet är över lång tid – svårt att få helt perfekt och slät yta
Är Du nyfiken på att veta mer eller har ett projekt, där Du vill att vi tar fram en prototyp, hör av dig.
Idag drar vi också igång två kampanjer. Dessa gäller i 2 veckor, dvs. t.o.m. 28e februari 2021. Kampanjerna gäller endast i vår butik (ej online) och kan inte kombineras med andra kampanjer.
KAMPANJ 1 – Kom in i värmen och gör en Great Deal
Vid order med direkt slutbetalning av hela ordervärdet, ges: 5% extra rabatt på kampanjpriser och 15% på det ordinarie sortimentet.
KAMPANJ 2 – Se över rigg och förtöjningslinor nu
Vi lämnar nu 10% rabatt på arbeten i vår riggverkstad. I vår riggverkstad tillverkar vi bl.a. stag, vant och mantåg. Vi splitsar också de allra flesta linor enligt önskemål. Detta kan t.ex. vara förtöjningslinor, fallinor, lyftstropp till båten osv. Endast fantasin sätter gränser. Vi syr också krängband till mantåg.
Missa inte att anmäla Dig till vår paneldiskussion om litiumbatterier, lördag 6 mars klockan 15:00. Vi räknar med att paneldiskussionen tar ca 1 timma. Du anmäler dig enkelt här: https://fb.me/e/UZkGE3kO. Har du frågor om litiumbatterier, som du vill ta upp under paneldiskussionen? Ställ dem gärna i vår facebookgrupp Båtsnack med Viking Yachting, alternativt maila in frågorna till info@vikingyachting.se.
I samband med Båtmässans digitala satsning, gör vi på Viking vår.
Båtsnack med Viking ser dagens ljus. En Facebookgrupp där vi kommer att samla information, Du kan ställa frågor och få svar och få del av tips och trix.
Dessutom kommer vi göra live-sändningar under namnet studio Viking.
I webbshoppen kommer vi att ha fraktfritt. Detta gäller inom Sverige på varor upp till 20 kg. Gäller från den 6e till 14e februari.
Vi har en del kampanjpriser på en rad produkter, men vill att Du som kund skall få en bra helhetsdeal och därför gör vi inte som våra konkurrenter och lämnar allmän rabatt.
Maila, ring eller kom förbi butiken istället, så gör vi förslag helt baserat på Dig och Din båt.
Vi är glada att kunna introducera Firemill i vårt sortiment. Firemill är ett utmärkt komplement till en vanlig handsläckare och används i brandförloppets tidiga stadium.
Firemill är både diskret och elegant för att du skall kunna placera den lätt åtkomligt där den behövs som mest, t.ex. i en köksmiljö.
Släckmedlet i Firemill är kolsyra och man laddar Firemill med en helt vanlig kolsyrepatron, som sitter i en Sodastream maskin. Man startar och stoppar Firemill genom att vrida på reglaget i botten, likt en pepparkvarn. Detta gör att man enkelt kan öva i hemmet så att man får in vana och muskelminne. Kolsyrepatronen behöver inte provtryckas och är enkel att byta ut.
Observera att Firemill inte ersätter den vanliga handsläckaren, utan ska ses som ett komplement.
Ta chansen att testa Firemill! Vi kommer att visa den in action på vår kundkväll med tema säkerhet den 14 oktober 2020 klockan 17 till 19.
ZigBoat från Glomex är ett innovativt trådlöst system för övervakning och styrning av båten, antingen ombord eller hemma i soffan. Med ZigBoat kan man slippa många av båtägarens orosmoment och få information om vad som händer i båten direkt i mobiltelefonen. Håll koll på båten via mobilen helt enkelt!
ZigBoat består av en gateway och en mängd sensorer som kan läggas till för att passa dina behov. Systemet är baserat på stora, välkända standarder som ZigBee och WiFi och är direkt anslutet till appen på din telefon. Således kan ZigBoat skicka varningar om kritiska händelser ombord på båten, som batteri, rök- eller värmeproduktion, rörelse, dörrar eller luckor som öppnas eller stängs och en mängd andra sensorhändelser.
ZigBee teknik
ZigBee är en välutvecklad teknologi som används i många typer av sensornätverk, som åtkomstkontroll, byggnadsautomation eller fjärrkontroll.
ZigBee-sensorerna har ett brett utbud och fungerar i så kallade ”mesh network”, där sensorerna kan sända signal från andra sensorenheter.
Till skillnad från datatintensiva system av t.ex. WLAN / WiFi, BlueTooth eller 433 Mhz-baserade teknologier, har ZigBee-sensorn vanligtvis 3-5 års driftstid på ett batteri.
ZigBee är också krypterat, så att obehöriga inte kan komma åt sensorer och kontroller.
Dessutom kommer ZigBee sannolikt inte att störas av eller störa andra system.
ZigBoat Gateway och ZigBoat App är direkt anslutna till varandra (”peer-to-peer”), så information och hanteringskommandon behöver inte gå igenom en centraliserad tjänst (cloud).
ZigBoat gateway
ZigBoat Gateway är hjärnan i ZigBoat-systemet och är den centrala enheten som tar emot, samordnar och bearbetar informationen från sensorerna i båten.
ZigBoat Gateway kan visa information om sensorerna via ZigBoat-appen på en smartphone eller surfplatta, och kan enkelt konfigureras för att meddela telefonen med push-meddelande eller SMS när en given sensor upptäcker en given händelse. Exempel på sensorhändelser kan vara om vattensensorn detekterar en viss nivå, eller en rörelsesensor utlöses, en viss temperatur mäts eller en dörr öppnas.
För att få aviseringar på telefonen eller surfplattan måste ZigBoat Gateway vara ansluten till Internet via WiFi, Glomex ZigBoat 3G-modulen eller stationärt nätverk. Det går att ansluta ett obegränsat antal sensorer till ZigBoat-systemet.
Välkommen in på ett smygkik i våra nya och fina lokaler.Redan har vi hunnit riva, bygga upp och måla, tack vare våra fantastiska föräldrar. En del jobb återstår, innan lokalerna är redo för inflyttning.Till flyttpackarhelgen den 4 och 5e juli är vi nu hela 25 personer. Vi är så taggade, förväntansfulla och ödmjukt tacksamma för alla som hjälper oss. Utan Er hade vi inte klarat detta så galant.
Just nu är det mycket som är annorlunda i allas vår vardag. Vi gör som vanligt vårt yttersta för att leverera hög service och varor som vanligt. Vi märker nu av att vissa leverantörer med produktion utomlands av förklarliga orsaker just nu börjar ha längre leveranstid än vanligt.
Butiken har öppet som vanligt och vi vidmakthåller våra städrutiner för att du ska känna dig trygg när du besöker oss. Om du känner att du av olika orsaker inte vill vistas bland andra just nu, så är vi flexibla och försöker hitta lösningar som passar dig. Vi kan leverera varor ute på parkeringen och givetvis fungerar vår postorder som vanligt.
Missa inte vår kundkväll den 6:e maj klockan 17-20!
Kom och träffa Staffan från Raymarine och Mikael från Krefting som är expert på båtvård. Missa inte fina erbjudanden och rabatter under kvällen. Läs mer i våra sociala kanaler.
Vi flyttar!
Den 6:e juli kommer vi att flytta till nya fina lokaler på Klangfärgsgatan 8. Vi kommer att stänga butiken på Hälleflundregatan 16 några dagar innan. Vi kommer att jobba för att öppna upp vår nya butik på Klangfärgsgatan 8 så snart det bara är möjligt efter att flytten har genomförts. Vi kommer att informera er om det aktuella läget via vår hemsida och sociala kanaler.
Uppgradera din marinelektronik ombord
Funderar du på ny plotter? Nu erbjuder Garmin och Navico (B&G, Simrad och Lowrance) förmånliga rabatter vid köp av utvalda plottrar. Läs mer på vår hemsida.
Det är bråda dagar för oss på Viking och vi passar på att fixa allt inför flytten, innan säsongen drar igång på riktigt.
Vi har nu tackat ja till det fina erbjudandet vi fick från Bröderna Flytt och med deras hjälp flyttar vi hela butiken på en och samma dag.
Vi behöver däremot all hjälp vi kan få att både packa ner och packa upp.
Så tycker Du att vi är görgoa och vill hjälpa oss att starta en ny era, bara hojta till!
Exakt datum för flytten sätts inom kort. Det kommer bli i början av juli.
I samband med flytten sätter vi också en ny grafisk profil. Vi är så tacksamna över fina profilkläder från Pierre på Will Brand och trycksaker från hela det goa gänget på Typoprint.
Så har dagen kommit då vi har av olika anledningar bestämt oss för att flytta butiken från Fiskebäck där den har legat sedan 1986.
Vi flyttar dock inte så långt utan till en trevlig lokal på Klangfärgsgatan 8 i Grimmereds industriområde. Håll utkik – du kommer att se oss från vägen. Den stora flytten kommer äga rum under juli och vi räknar med att verksamheten är i full drift i vår nya lokal den 1 augusti. Vi kommer göra allt vi kan för att hålla butiken på Hälleflundregatan 16 öppen så normalt det går under flytten, för att göra det så smidigt som möjligt för dig.
Vi kommer att uppdatera vår hemsida och sociala kanaler med löpande information.
Den 15 augusti planerar vi en storslagen Grand Opening, vi hoppas att just du kommer och besöker oss!
Vi ser fram emot att fortsätta leverera hög service och kunskap i våra nya lokaler. Verksamheten i övrigt kommer att fortsätta som vanligt, med vår riggverkstad och butik.
Välkommen till samma Viking Yachting, fast i en ny kostym!
Vi önskar alla våra kunder en riktigt god start på det nya decenniet. Då vi inte kommer att delta med egen monter på Båtmässan i Göteborg och dessutom bereder plats för nya produkter i vår butik, kommer här ett riktigt kanonerbjudande. Kom till vår butik, eller gör ditt klipp hemma i lugn och ro – du slipper bekymmer med parkering och att trängas bland massa mässbesökare.
Vi lämnar 10% rabatt på allt i vårt ordinarie sortiment. Här kommer en extra tvist, om du slutbetalar din order vid ordertillfället, får du istället 20% rabatt på vårt ordinarie sortiment och dessutom 5% extra rabatt på redan låga kampanjpriser. Rabatten gäller ej produktnyheter.
Erbjudandet gäller till 2020-02-15 och endast vid beställning via e-post, telefon eller genom ett besök i vår fysiska butik. Så passa på att göra riktiga klipp.
Vi har under lång tid märkt att det finns ett behov av att reproducera gamla beslag och tillbehör. Dels för att bevara gamla välfungerande grejer, där det endast är en liten del som är trasig och dels ur en miljöaspekt, där man med reproducering slipper slit och släng.
Vi har gått och grunnat på detta under en längre tid och bollat lite idéer fram och tillbaka. Vi bestämde oss för att testa våran idé genom en post på vårt Instagramkonto, där vi visade hur vår egen 3D-skrivare printade en typ av genomföring.
Det hela började med att vi gjorde själva ritningen i CAD och sedan anpassade, så att 3D skrivaren förstod ritningen. Här kan du se hur 3D skrivaren jobbar: 3D skrivare in action.
Så här ser det ut när 3D skrivaren bygger upp i flera lager.Så här blev den färdiga prototypen.
Eftersom inlägget väckte stort intresse och vi har fått fantastisk respons gick vi vidare med idén och sökte efter samarbetspartner. Allt gick väldigt snabbt och vi har redan hittat två aktörer, som vi kommer att samarbeta med framöver.
Så det vi kommer att kunna erbjuda är följande:
Specialdesignade durkar i EVA skum och HPL laminat
Specialdesignade bord och skyltar
Specialdesignade instrumentpaneler
Specialtillverkning av beslag och annan däckshårdvara i mässing, brons, rostfritt stål och aluminium
En värmare i båten kan göra stor skillnad för komforten ombord. Inte bara det att du förlänger säsongen, utan du får ett trevligare klimat ombord.
Det första du skall bestämma dig för är om du vill ha luftburen värme eller vattenburen värme, eller en kombination av dessa två. Förmodligen är det så att din båt redan har en värmare och det är dags att uppdatera den till en modern och effektiv värmare.
Vad du än vill uppgradera till, så har vi förutsättningar för att leverera värmare från bl.a. Refleks, Webasto och Wallas.
Refleks
En robust kamin som klarar hårda krav, är driftsäker och kräver minimalt underhåll. Kaminerna är helt mekaniska och kräver ingen strömtillförsel, för att fungera. Refleks
finns i flera olika modeller och utförande. Kaminen levereras som standard i rostfritt, men tillverkas även i koppar eller mässing.
Bränslet till en Reflekskamin är vanligtvis diesel, men kan byggas om för fotogendrift, om kaminen skall stå i kallare klimat. Kaminen är inte känslig för antalet driftstimmar utan tuffare och går i oändlighet. Det man kan komma att behöva byta är brännarskålen och brännarnätet.
Kaminen tänds enkelt med rödsprit och en tändsticka, innan själva dieseln kopplas på. Det viktigaste att tänka på vid installationen är syretillförseln, för att kaminen skall brinna på ett bra sätt och inte sotas igen.
Webasto och Wallas
Den här typen av fläktdrivna värmare, brukar ha en livslängd på ca 10.000 h. Passar bra när värmaren inte används kontinuerligt.
Webasto tillhandahåller värmare för att generera luftburen värme, men finns även i modeller med vattenburen värme. Modellerna varierar från 2 kW till 5 kW. Drivmedlet är diesel.
Wallas tillhandahåller flera olika modeller, där de flesta är värmare för luftburen värme. Dock finns en kombinationsvariant där man kan använda både luftvärme, men även koppla till varmvattenbredaren. Kombomodellen lämpar sig utmärkt till mindre motorbåtar.
Modellerna varierar mellan 1,2 kW till 4,5 kW. Drivmedlet är diesel eller fotogen.
Fördelen med modellerba drån Wrbadto o h Wallas, är att de är tysta, drivmedelssnåla och går att styra via en smartphone. Dessutom är modellerna från Wallas strömsnåla.
Att tänka på vid installation
Byter man till en nyare modell är det inte säkert att det är samma dimensioner på rör och genomföringar. Det går att fixa en snygg installation, men det kan krävas en viss flexibilitet för att få allt att fungera perfekt.
Att tänka på vid installation av en luftburen värmare, är attelindtallationen blir ordentligt gjort. Vid för stora spänningsfall, riskerar du nämligen att inte värmaren startar.
När det gäller att installera vattenburen värme är det viktigt att räkna ut, så att all värme fördelas ut på de element man skall ha i båten.
När det gäller vattenburen värme är det också viktigt att få cirkulationssystemet helt luftfritt, vilket kan vara lättare sagt än gjort. Ett tips kan vara att använda en enkel borrmaskinspump, för att driva på vattnet, så luften pressas bort.
Vårat event den 25:e september närmar sig med stormsteg. Som en del i säkerhetstemat, har vi fokuserat på brandsäkerhet. Ute på parkeringen kommer du nämligen kunna testa att släcka med en kolsyresläckare.
Vad gör du om det börjar brinna ombord?
Om det skulle börja brinna gäller att du inte grips av panik. Brand ombord måste släckas omedelbart, annars blir båten snabbt övertänd och alla ombord måste lämna den.
Det finns gott om brännbart material ombord på en båt, förutom drivmedel så finns inredning och tillbehör som brinner väldigt bra. Båten har dessutom flera andra källor som kan orsaka en brand, exempelvis värmeaggregat, elektriskutrustning, motor, gasolspis och fotogenlampor.
Brandskydd ombord
Vanligaste orsaken till båtbränder är att bränsle förångas och antänds av en låga eller gnista. Vid tankning, påfyllning av spritkök och byte av gasoltub måste du vara extra uppmärksam. Här följer ett antal generella grundregler för brandsäkerhet ombord. Allt kan du inte göra samtidigt. Det är situationen som bestämmer ordningsföljden.
Tänk på att
En billig försäkring är att kontrollera slangar, rörledningar och kopplingar till bränsle- och gasolutrustning regelbundet. Byt ut svaga delar.
Stäng av motorn vid tankning
Alla lösa tankar ska fyllas på utanför båten
Placera gasolflaskor utanför ruffen i ett avskilt och ventilerat utrymme
Köp endast värmare som är avsedd för båtar
Undvik lösa värmeaggregat
Vädra utrymmet där motorn finns innan motorn startas
Rök inte vid hantering av bränsle
Stäng av huvudströmbrytaren när båten inte används
Bränslesystem och avgasrör
Bränsletanken ska tåla skakningar, oxidering och stötar utan risk för läckage. Använd metallrör och specialgjorda bränsleslangar. Se till att bränsleslangar och rör har en viss rörelsemån eftersom båten ”lever” i sjögång. Påfyllnings-och avluftningsrör skall vara placerade utanför båten, så att rinnande bränsle eller gas inte kommer in i båten. Ett varmt avgasrör kan antända intilliggande brännbara material .
Om båten börjar brinna
Stanna motorn
Styr fören mot vinden
Använd handbrandsläckare
Stäng av bränsle- och gasolsystem
Stäng av huvudströmmen
Släck pyrande brandhärdar med vatten
Pulversläckare
Brandsläckare pulver Presto Trygg P2T (2 kg)
Pulversläckare med hög släckeffekt från Presto. Fylld med ABC*-pulver är pulversläckaren den mest mångsidiga av brandsläckare. Den kan användas för släckning av nästan alla typer av bränder. Exempel på användningsområden: hem, bilar, båtar, husvagnar, och industrier.
Eftersom pulver inte leder elektricitet är pulversläckare ofarliga att använda mot elektriska installationer upp till 1000 V. Pulvret är frostbeständigt och släckaren därmed funktionsduglig från -30° till +60° C.
Pulversläckare är den typ av handbrandsläckare som har bäst släckeffekt i förhållande till sin vikt och som är den lättaste att använda för den ovane.
Behållaren i Prestos pulversläckare tillverkas av stål och är omsorgsfullt rostskyddad. Den förses med en ventil som är avstängningsbar. Ventilen, varmpressad i förnicklad mässing, är utrustad med kontrollnippel och manometer. För storlekar på 6 kg och uppåt finns en säkerhetsanordning som utlöser om trycket skulle stiga till en kritisk nivå, t.ex. om släckaren hamnar i en brand.
Prestos pulversläckare är tryckladdade. Det innebär att behållaren står under kontinuerligt tryck och att släckmedlet kommer omedelbart när utlösningshandtaget påverkas. De trycksätts med kvävgas och är speciellt konstruerad för skakig, vibrerande och korrosiv miljö.
*ABC
A – Glödbrand, brand i porösa material som trä, textil och papper.
I försäkringsvillkoret krävs CE-märkt brandsläckare som minst har effektivitetsklass 13A 70B C. Det betyder att de innehåller två till tre kg pulver som kan släcka bränder i såväl fibrösa material (trä, papper och textilier) som bränder i bensin, oljor, plast och liknande.
Pulvret är inte elektriskt ledande. CE-märkning garanterar att släckaren fyller ett antal högt ställda och viktiga krav på säkerhet och funktion.
En båt kortare än 10 m skall ha minst en släckare, är den 10 m eller mer skall den ha minst två stycken.
Kolsyresläckare
Brandsläckare kolsyre (CO2) Presto K5 (5 kg)
Släckare med koldioxid som släckmedel är avsedda för släckning av brand i vätskor, gaser och i elektriska utrustningar. Eftersom släckning med koldioxid ger en ren släckning är dessa släckare särskilt lämpliga för användning i miljöer som kök, laboratorier, ställverk, finmekanisk industri, datorer och elutrustning.
Koldioxidsläckarna klarar temperaturer under fryspunkten och kan därför placeras både inom- och utomhus. Eftersom koldioxiden inte leder elektricitet är det ofarligt att använda den mot elektriska installationer upp till 1000 Volt.
Släckarna levereras med en upphängningsanordning för väggmontage. Om släckaren ska monteras i ett fordon finns det fordonshållare som tillbehör.
Koldioxid släcker brand genom avskärmning och utspädning av luftens syre kring brandobjektet samt till viss mindre del genom kylning.
Koldioxid är en kondenserad gas som i släckaren utgör både släckmedel och drivgas. Man kan därför säga att koldioxidsläckaren är tryckladdad. Det innebär att släckmedlet kommer omedelbart när utlösningshandtaget påverkas. Gasen är komprimerad till ett arbetstryck av 58 bar vid 20°C, vilket ställer stora krav på materialen i behållare och ventiler. Släckmedelsbehållaren tillverkas av aluminium. En sådan behållare måste underkastas återkommande kontroll för gasflaskor minst vart tionde år. Ventilen är snabböppnande och mycket lätt att hantera. Den är försedd med en säkerhetsanordning som utlöser vid ogynnsamt övertryck på grund av överhettning.
Munstycke och diffusor är utformade för att uppnå maximal snöbildning och kastlängd, en förutsättning för snabb och effektiv släckning. Dessutom skyddar diffusorn användaren mot kylan i den utströmmande gasen. Polyetenplasten i diffusorn är slagtålig och har låg vikt.
OBS!
Vid användning av koldioxidsläckare bör försiktighet iakttas eftersom koldioxiden är tyngre än luft och kan tränga in i utrymmen som är lågt belägna. Kvävningsrisk föreligger. Försäkra dig om att ingen befinner sig i sådana utrymmen om misstanke finns att dessa kommer att fyllas med koldioxid.
Beställningsvara, normal leveranstid ca 2-5 dagar. Kontakta oss för mer information.
Utöver kraven kan det vara bra att komplettera med en CE-märkt kolsyresläckare vid pentryt som ger en »ren« släckning i händelse av brand där. Tänk på placeringen av brandsläckare så att du kan få tag på den om det brinner, i utrymme med bara en utgång bör extra brandsläckare finnas i det utrymmet.
Har kolsyresläckare använts under däck, eller i ett slutet rum, måste de utrymmas omedelbart. Kolsyran kan kväva den som är kvar.
Har man löst ut en pulversläckare och skall städa bör man använda en kraftig dammsugare. Vatten eller blöta trasor gör det hela svårare och kan ge frätskador.
Fasta släcksystem
Automatisk brandsläckare Blazecut 4 meter
Blazecut T-serie är en automatisk brandsläckare som verkar i det skyddade området helt utan övervakning eller annan utrustning. Du monterar Blazecut enkelt själv runt riskområdet du vill skydda t.ex. motorrum i bilar och båtar eller elskåp då slangen är flexibel.
Vid en brand så ökar temperaturen kraftigt i det skyddade området och Blazcut gör sig redo att släcka, trycket ökar nu i slangen till närmare 20 bar. När temperaturen når över 120° så spricker slangen med hjälp av lågorna och släpper ut sin gas under högt tryck där elden är som varmast och släcker elden omedelbart.
Gasen lämnar inga rester att sanera och är säker att använda för människor och känsliga miljöer. Blazecut finns i fyra olika längder, 1 till 4 meter beroende på hur stort utrymme du behöver skydda. I förpackningen följer det med buntband, instruktioner och ett varnings klistermärke.
Beställningsvara, normal leveranstid ca 2-5 dagar. Kontakta oss för mer information.
Alla båtar med inombordsmotorer bör, oberoende av bränsletyp, ha en sprinkleranläggning då det är mycket svårt att släcka med handbrandsläckare under durkar, bakom motorer och skott. Fasta anläggningar finns med pulver, kolsyra eller vattendimma som släckmedel.
Annan säkerhetsutrustning
Brandfilt, 120 x 180 cm
Att kväva elden vid mindre bränder är väldigt effektivt och orsakar heller inget extra saneringsbehov.
120×180 cm är det mått som brandskyddsföreningen rekommenderar (Brandsäkert hem*). Användningsområde: Kök, industri, offentlig sektor.
En större storlek för att även kunna användas på en person.
Brandfiltar är ett oerhört bra komplement och skall sitta lättillgängligt i båten. En liten brandfilt nära köket, kan vara perfekt för att lätt släcka små begränsade bränder. Tänk också på att det är viktigt att ha en stor brandfilt, för att kunna släcka en brinnande människa.
För att minimera omfattningen på branden kan följande saker bidraga:
brandvarnare
gaslarm
fireport till motorrummet
Gaslarm 3GAS+ square
Få lugn och ro under din semester medan du själv, dina barn och dina husdjur sover.
Gaser kan vara oavsiktliga och är farliga för människor och djur vid läckage och fel i utrustning, cylindrar eller rör. Förutom vid olyckstillfällen, används gaser, som exempelvis eter, också allt oftare för att göra folk medvetslösa då man planerar att begå rån.
3Gas + Alarm upptäcker samtliga följande gaser:
LPG (både butan och propan) i händelse av ett oavsiktligt läckage i en enhet, en cylinder eller ett rör.
Kolmonoxid (CO) – som kan framkallas av gasdriven utrustning som inte är korrekt ventilerad eller har otillräcklig tillgång till friskluft för förbränningsprocessen.
Narkotiska ”knockout”-gaser som exempelvis eter – vilken används ofta vid rån för att göra offer medvetslösa.
Monteras intill motorutrymmen för att man vid en ev brand skall kunna föra in brandsläckarens slang utan att behöva öppna motorluckan (och därigenom tillföra syre).
Det surras mycket bland våra kunder att det har varit en fantastisk seglingssommar, med många njutningsfulla stunder. Förtöjningsgods, bojar och fendrar har fått jobba hårt i sommar och kanske är det dags att uppgradera inför höststormarna!
Att förtöja sin båt på rätt sätt kräver en del kunskap och det gäller att man har rätt längder, dimensioner och tänk. Nedan finner du lite matnyttig information om olika typer av förtöjningsmöjligheter.
Tågvirke som används till förtöjning ska ha hög draghållfasthet och vara motståndskraftigt mot nötning, ryck och solljus. Det finns flera olika syntetiska tågvirkesmaterial, men som permanent förtöjningsgods rekommenderas långfibrigt tågvirke tillverkat av polyester eller polyamid, så kallat ”silke”.
PERMANENT FÖRTÖJNING
Vid brygga
Alla anordningar (brygga, kaj eller annat) som förtöjningen ska fästas i måste kontrolleras så att pollare, ringar och dylikt sitter ordentligt fast och håller för den båt som ska förtöjas. Används pålar måste du se till att de är oskadade, ordentligt nedslagna och riktigt dimensionerade. Kontrollera att förtöjningslinan sitter fast i pålen på den punkt som är lämpligast med hänsyn till det normala vattenståndet och att den ej kan glida fritt i ring och öglebult eller utefter pålen.
Tänk på att en kraftig förändring av vattenståndet kan medföra att förtöjningen slackar. Då krävs ett ordentligt avstånd emellan båt och brygga för att undvika skada. Exceptionellt lågvatten kan få som följd att båten blir hängande mellan förtöjningspunkterna. Den breda båten med två pollare i aktern bör förtöjas med linorna i kryss. Det ger minsta rörelsen i sidled. Linorna ska ha skyddsklädsel på alla ställen där nötningsrisk finns. Förtöjning vid flytbryggor, pontoner och andra rörliga anordningar kan vid sjö och svall medföra svära ryck i förtöjningarna. Det ställer särskilt stora krav på avfjädringen.
Där sjögång och svall förekommer bör plattgattade mindre båtar, särskilt de med tunga utombordsmotorer, förtöjas med stäven mot den mest besvärande vindriktningen. Risken minskar då för överspolning och sjunkning. Oavsett förtöjningssätt ska utombordsbåtens motorbrunn (skvalplåda) ha tätningar (manschetter) för reglage och styrkablar samt för bränsleslangar.
Mellan förtöjningsbommar
Bomförtöjning används av många båtklubbar och marinor. Den är lämpligast på flytbryggor och fasta bryggor i skyddade lägen där vattenståndsförändringarna är måttliga. Tillverkarna ger besked om största båtlängd och övriga praktiska detaljer för den valda bomtypen. Av stor vikt är att beslag och infästningar är oskadade och av betryggande dimension. Förtöjningsanordningar som fungerar enligt andra principer bör väljas med stor försiktighet.
Mellan brygga och boj
Förtöjningssättet bör undvikas om vattendjupet är mer än 6 meter och om flera båtar ligger vid samma brygga. Vid större vattendjup blir bojkättingen så lång att båtarnas svängning i sidled blir ett svårbemästrat problem. Kättinglängden ska anpassas till vattendjupet. För att uppnå god ryckdämpning mellan bojtyngd och båt bör bojkättingens längd vid medelvattenstånd inte understiga 1,5 ggr vattendjupet.
På svaj vid boj
Varierande vattenstånd utöver de årstidsmässiga skillnaderna i vattenståndet förekommer snabba och stora variationer i vattennivån utefter våra kuster, särskilt på väst-och sydkusten, beroende på lufttrycksförändringar och vindförhållanden. Detta måste du komma ihåg när du bestämmer längden av bojkättingen om bojtyngden läggs ut på vintern eller våren då vattenståndet ofta är lågt. Vid all förtöjning måste du förvissa dig om att vattendjupet på platsen vid lägsta vattenstånd är tillräckligt för båten med hänsyn till sjögång och svall.
Förtöjningsgodset mellan båt och boj får inte vara så kort alt båten kan lyfta bojen, men inte heller så långt att det kan trassla in sig i bojkättingen. En tumregel är att längden bör vara 1/3 av båtlängden.
På utsatta lägen med grunt vatten (max 3 m) ska vid beräkning av kättinglängden ”vattendjupet” ökas med 2 meter, var efter det tal som då erhålls multipliceras med 3. Vid t ex 3 meters djup ska kättingen vara 15 meter, d v s 3 m + 2 m = 5 m; 5 m x 3 = 15 m. Skälet är att effekterna av ökat vattenstånd och våghöjd måste kompenseras. Vid djup mellan 3 och 5 meter ökas djupsiffran med 1 m. Kättinglängden får du genom att multiplicera med siffran 3. Vid djup mellan 5 och 10 m ska du multiplicera normalvattendjupet med 3 för att få kättinglängden. Vid djup över 10 meter får kätting längden anpassas till det utrymme som finns.
Måste du av utrymmesskäl ha en kortare kätting får du god ryckdämpning med en grövre och därmed tyngre kätting. Denna har dessutom längre livslängd. Den eftersträvade höga kättingvikten och därmed den goda dämpningsverkan mot ryck kan alltså uppnås på två sätt. Antingen med lång kätting (där utrymme finns) eller en kortare men av grövre dimension (vid utrymmesbrist).
TILLFÄLLIG FÖRTÖJNING
Ankare, dragg eller plätt, oavsett storlek, får aldrig användas för permanent förtöjning. Vid ankring får båten inte lämnas utan tillsyn. Vid all användning av ankare måste du förvissa dig om att sjöbotten ger gott ankarfäste, att ankarlinan/kättingen är tillräckligt lång (helst 5 ggr djupet) samt att ankaret fäster i botten. Försök att på lämpligt sätt varna passerande båtar för din ankarlina. Undvik linor som flyter.
Längs brygga, kaj eller annan båt
Vid sådan tillfällig förtöjning krävs förutseende och gott omdöme. Båten ska vara väl avfendrad och förtöjningarna lagda så att rörelser i långskepps riktningen begränsas. En metod all åstadkomma delta, speciellt där utrymmet är begränsat, är förtöjning med s k spring.
I natthamn
Till natthamn ska du försöka finna en plats som ger vind och sjölä från så många riktningar som möjligt. Du ska också ha så stort djup under kölen att du kan ta dig ut på fritt vatten om det blir sjöhävning eller minskat vattenstånd. Förtöjning på svaj där utrymme finns ger stor säkerhet.
Om du ligger landförtöjd måste du se till att båten kan röra sig fritt utan att slå emot någonstans. Mot eventuella följder av överraskande nattliga svall eller ändring av vindriktningen kan du gardera dig genom att dra ut båten ett par meter från land när alla kommit ombord för kvällen. Ligg helst fri från andra båtar. Du vet inte om de har samma goda ankarfäste som du. Lägg alltid ut fendrar.
Nu är det semestertider och många är nu i full gång med att se nya spännande platser eller återuppleva gamla pärlor. På vägen till dina drömmål kanske du använder dig av en flytväst, som blåser upp sig i kontakt med vatten.
Det är viktigt att utföra en årlig kontroll på din flytväst, för att säkerställa att den verkligen fungerar, om olyckan skulle vara framme. Den årliga kontrollen, som görs av en auktoriserad servicestation, innebär att flytvästen gås igenom grundligt.
Flytvästen i uppblåst tillstånd
Vi på Viking Yachting är en auktoriserad servicestation och utför kontroller på både Baltic och Spinlocks uppblåsbara flyvästar. Du får ett certifikat på din nyservade väst.
Kontroll hos oss innehåller bl.a.:
Genomgång av hela västen och se till att inga delar är skadade
Kontrollera gaspatronen och väga den (byte om det behövs)
Gå igenom och kontrollera utlösningsmekanismen (byte om det behövs)
Blåsa upp västen och kontrollera att västen håller trycket under ett dygn
Packa ihop västen, så den är klar för användning
Vi rekommenderar dessutom att du själv också gör en egen kontroll av din flytväst innan användning.
Egenkontroll inför användning
Kontrollera gaspatronen
Kontrollera utlösningsmekanismen
Kontrollera dragsnöret
Kontrollera gaspatronen
Skruva loss gaspatronen (motsols) och kontrollera att den inte är perforerad. Skruva tillbaka gaspatronen hårt (medsols).
Kontrollera utlösningsmekanismen
Se till att stiften som gör hål på gaspatronen är intakta (Cartridge + stift) Var observant på att cartridgen har ett utgångsdatum och skall bytas, om utgångsdatumet har passerat.
Kontrollera dragsnöret
Kontrollera att dragsnöret löper fritt och kan nås utan att du behöver öppna västen
Vi önskar dig en härlig båtsommar och om olyckan är framme och västen löses ut, kom då in till oss, så fixar vi till din väst, så den är klar för användning igen!
Vi vill börja med att säga tack till alla er som kom till vår kundkväll med sommarfeeling. Det blev en trevlig kväll med mycket gott snack. Våra deltagande leverantörer fick också intressanta frågor att hjälpa till med. I detta nyhetsbrev delar vi med oss av några viktiga kungörelser från Sjöfartsverket, som kan påverka dig.
Viktig information från Sjöfartsverket
Eventuella problem med GPS, ”GPS week roll over”
GPS-systemet har en tideräkning om 1024 veckor (ca 19,7 år) och med anledning av att systemet aktiverades 6:e januari 1980 skedde en andra ”nollställning”, den 6 april 23:59:42 UTC 2019. GPS-mottagarens programvara behöver kunna tolka och hantera denna händelse korrekt.
Det finns inga garantier för att problem inte uppstår. Äldre GPS-mottagare vars programvara inte har uppdaterats är extra utsatta för risk. ”Nollställningen” kan innebära att den interna klockan i GPS-mottagaren får problem. Fel tid/årtal kan visas men det kan också bli felaktiga positionsberäkningar eller att mottagaren låser sig.
Som en följd av detta kan annan utrustning påverkas, exempelvis fartygets ECDIS eller autopilot. Man bör också vara uppmärksam på att AIS och DGPS-systemet kan få problem. För mer information, se www.gps.gov.
Källa: U.S. National Coordination Office for Space-Based Positioning, Navigation and Timing. Publ. 21 mars 2019
Ny referensnivå i svenska sjökort
Sjöfartsverket eftersträvar att, i de databaser och produkter som innehåller geografisk information, använda de geodetiska referenssystem i plan och höjd som stöds av Lantmäteriet. Under 2005 lanserades ett nytt nationellt höjdsystem, RH 2000 (Rikets Höjdsystem 2000), som håller betydligt bättre noggrannhet än äldre system och är anpassat för modern satellitbaserad mätningsverksamhet och navigering. Det är också byggt på internationella rekommendationer vilket skapar bättre möjligheter till samordning med andra länder.
Sjöfartsverket har påbörjat ett arbete att anpassa sina databaser och produkter till detta. I djupdatabasen gjordes en omräkning under 2013. För sjökortsdatabasen, som är källan till alla sjökortsprodukter, är detta ett mycket mer omfattande jobb. Övergången kommer därför att ske successivt och målsättningen är att det ska vara genomfört till utgången av 2024.
Nu stiger värmen, sorlet och surret från polermaskinerna hörs alltmer i våra hamnar – våren är här! Nu stundar påskhelgen och flera andra högtider inom kort. Planera dina projekt, så du inte hamnar i tidsnöd mellan helgdagarna. Butiken har självklart öppet alla dagar i veckan, du hittar våra aktuella öppettider på vår hemsida.
Vad händer i vår butik?
Under våren har vi byggt om i och runt kassadisken, vilket har bidragit till en mer överskådlig och välkomnande butik. Vi är glada över alla positiva kommentarer vi har fått från våra kunder.
Vi breddar ständigt vårt sortiment. På elektroniksidan kommer det hela tiden på vår hemsida produkter från BlueSea Systems och Victron. Gill har i år släppt en uppdaterad version av sin populära serie OS2. Den nya serien heter OS24 och finns såklart både till damer och herrar i fräscha härliga färger. Jackan kostar 3995 kr och byxan kostar 2995 kr.
Vi har också breddat sortimentet från Gill med en smidig och bekväm jacka som passar bra till kustnära segling, som snyggt regnställ eller ett bekvämt plagg på bryggan. Serien heter Pilot och jacka kostar 1995 kr. Till denna serie finns en midjebyxa, vilket efterfrågats av många kunder. Byxan kostar 1195 kr.
Köp utvalda modeller från Lowrance, Simrad eller B&G senast 30:e juni 2019 och få ett sjökort utan kostnad, värde 2490 kr. Läs mer här: vikingyachting.se/gratis-c-map-max-n-sjokort/
Funderar du på ny värmare? Med en värmare ombord kan du förlänga säsongen till tidiga vårdagar eller sena höstkvällar. Vi har just nu kampanj på Webasto där vi lämnar 15% rabatt till den 15:e maj 2019. I Webastos sortiment hittar du kompletta värmarpaket med slangsatser och lösa båtvärmare om du skall ersätta en tidigare värmare. Vi marknadsför också Wallas, Eberspächer och Refleks, vi har en passande värmare för alla behov.
Det är riktigt bråda dagar och trots att inte säsongen riktigt har kommit igång, är det fullt ös i butiken.
Vi har nämligen byggt om den sista delen av butiken och om en dryg vecka, kommer vi vara helt färdiga.
Nu öppen planlösning i hela butiken.Klädhörnan har fått ny plats i butikenElektroniken i butiken, finns också på en ny platsSnyggt och prydligt bland marinelektroniken
Glöm inte heller att vi har fraktfritt i webbshoppen, om du handlar över 1000 kr. Kampanjen gäller under hela båtmässan i Stockholm.
Välkommen in och se hur fint vi fått det i butiken!
Vi ser med tillförsikt våren an, solen har redan fått temperaturen att stiga både i natur och kropp. Vi arbetar för fullt med att fylla upp butiken med allt du kan tänkas behöva till den härliga vårrustningen. Här kommer en liten uppdatering på nya produkter och vad som händer i vår fina butik.
Missa inte våra aktuella kampanjer med anledning av båtmässan Allt för sjön. Många av dessa erbjudanden tar slut den 10 mars. Förhöj stämning och komfort ombord med en ny spis, värmare eller varför inte ett nytt kylskåp. Med en värmare kan du förlänga båtsäsongen under tidig vår och långt in på hösten. Mer tid att njuta, helt enkelt.
Nyheter
Eberspächer har precis nu i dagarna lanserat en uppdaterad version av den populära värmaren Airtronic. Den nya värmaren har fått det fyndiga namnet Airtronic2. Några av nyheterna är tystare och har jämnare gång, lägre elförbrukning, längre livslängd med en borstlös fläktmotor och en uppdaterad kontrollpanel.
NV. Verlag publicerar nya editioner av sina populära sjökort, på många av de områden vi säljer. Från och med nästa vecka kommer de nya editionerna att finnas för leverans. Du vet väl att du utöver papperskortet, får tillgång till NV. Verlags sjökort i digital form på 5 enheter (t.ex. dator, läsplatta eller telefon)?
Victron Energy har i veckan som gått presenterat nya Lithium batterier (LiFE PO4) med inbyggd BMS, till ett riktigt bra pris. Håll utkik på vår hemsida för mer information.
Garmin har till denna säsong lanserat sina nya sjökort BlueChart g3 och BlueChart g3 Vision. Dessa ska finnas tillgängliga för leverans inom två veckor.
Vad händer i butiken?
Förutom vårt arbete med att fylla upp butiken inför vårsäsongen, arbetar vi intensivt med att fortsätta utveckla vår hemsida. Vi håller som bäst på att bygga om i entrén och runt kassan så att vår fina butik skall bli ännu mer välkomnande. Vi hoppas vara klara med detta arbete inom ett par veckor.
Aktuella kampanjer
Har du funderat på en bränslecell? Med en bränslecell ombord blir du oberoende av sol, vind och landström. Bränslecellen fungerar helt automatiskt, är tyst och driftsäker. Just nu får du med 20 liter bränsle, en bluetooth adapter och 5 års garanti (som annars normalt är 2 år), till ett värde av 8.182 kr – helt utan kostnad. Order måste läggas senast 10 mars för att kunna tillgodoräkna sig detta.
Köp en uppblåsbar flytväst Spinlock LITE och få en återuppladdningssats på köpet, värde 515 kr. Spinlock Deckvest LITE är en bekväm och prisvärd flytväst för dig som seglar kustnära. Deckvest LITE finns i färgerna blå, rosa, svart och vit. Funderar du på lite längre seglingar eller vill ha en mer utrustad flytväst bjuder vi på en livlina, värde 799 kr, när du köper en Spinlock Deckvest 5D Pro Sensor. Deckvest 5D Pro Sensor finns i färgerna blå, vit och svart och dessutom i tre storlekar, för absolut bästa passform.
Spinlock Deckvest 5D Pro Sensor har bl.a. belysning som lyser upp hela lungan, ett ljus som lyser ovanför huvudet för att synas oavsett var båten befinner sig. Den har också sprayhood för svåra förhållanden och en säkerhetskniv så att man kan skära loss sig, om man blir hängande i livlinan efter båten.
Idag slår Båtmässan upp portarna för en ny, härlig säsong. Passa på att besöka den och låta dig inspireras.
För första gången kommer vi inte att ställa ut på Båtmässan. Dock har vi självklart fina mässpriser på hela vårt breda sortiment.
Dessa erbjudanden gäller både i vår butik och vår webbshop, t.o.m. den 17:e februari. Är det något du inte hittar i vår webbshop eller butik, så kontakta oss så ger vi dig en offert på det du behöver, till just ditt projekt.
Titta, njut och dröm. Handla i lugn och ro med gott om parkeringsplatser hos Viking Yachting i Västra Frölunda. Butiken har öppet som vanligt.
Nu drar båtsäsongen 2019 igång med morgondagens premiär på Båtmässan i Göteborg. Vi hoppas att ni passar på att titta och drömma om soliga och härliga dagar.
Till er som delade med er av er önskelista inför Red Carpet Night och dessutom hjälpte till att gilla och delade vårt evenemang på sociala medier, ni var med och tävlade om tre presentkort á 250 kronor. Vinnarna är utsedda och meddelade.
Vi har också dragit en lycklig vinnare av ett par Dubarry Ultima stövlar (värde 3.499 kr) bland er som placerade en order hos oss på Red Carpet Night. Även denna vinnare är underrättad.
Vi vill passa på att berätta att de omåttligt populära solpanelerna från Sunbeam System nu kommer i nya utföranden i serien Tough. Måtten är desamma, men de har optimerat panelerna ytterligare och fått in ännu mer effekt på samma yta. Cellerna är också arrangerade på ett sätt i solpanelen så att de levererar ännu bättre vid partiell skuggning.
I serien Tough+ kommer en ny modell på hela 120 W och heter Tough++. Denna har samma mått som Tough+ 113 W modellen. Självklart samma fina egenskaper som Tough och Tough+.
Vi önskar med dessa korta rader er alla en riktigt trevlig helg!
Lenita och Joel med personal
Denna webbplast använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att navigera på denna webbplats, godkänner du detta. AccepteraLäs mer...
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.