Beskrivning
Skyddar varje individuell cell i ett Victron Lithium Battery Smart-batteri
För pålitlig och säker drift måste ett LiFePO4-batteri övervakas och skyddas mot över- och underspänning i någon av de individuella cellerna samt mot över- eller undertemperatur. Sortimentet av Victron Lithium Battery Smart-batterier inkluderar integrerad cellspänningsövervakning, cellspänningsbalansering och temperaturövervakning.
Om cellspänningen eller batteritemperaturen är utanför den tillåtna intervallen kommuniceras detta till BMS via två BMS-kablar med runda M8-kontaktdon. I system med flera batterier är BMS-kablarna för varje batteri seriekopplade (kedjekopplade) med den första och den sista BMS-kabeln kopplad till BMS. Baserat på statusen för Victron Lithium Battery Smart-batteriet eller -batterierna kommer BMS:en:
- Generera en förlarmssignal för att varna om en nära förestående cellunderspänning.
- Inaktivera invertering i VE.Bus-växelriktare eller växelriktare/laddare via VE.Bus, och inaktivera andra belastningar vi terminalen för ”belastningsfrånkoppling” i händelse av en cellunderspänning.
- Inaktivera laddning i VE.Bus-växelriktare eller växelriktare/laddare via VE.Bus, inaktivera VE.Direct och VE.Can solcellsladdare via en GX-enhet och inaktivera andra laddare via terminalen för ”laddningsfrånkoppling” i händelse av en cellunderspänning, under- eller övertemperatur.
Kommunikation med VE.Bus-produkter
MultiPlus, Quattro eller Phoenix-växelriktare kopplas till ”MultiPlus/Quattro”-porten med en standard RJ45 UTP-kabel. BMS inaktiverar invertering i händelse av en cellunderspänning och inaktiverar laddning i händelse av en cellöverspänning eller temperatursituation.
Kommunikation med fjärrenheter
En GX-enhet (såsom en Cerbo GX), Digital Multi Control-panel (DMC) eller en VE.Bus Smart dongle (inklusive alla kombinationer) kan kopplas till BMS via porten ”Fjärrpanel”. Dessa tillbehör kan alla användas tillsammans med BMS för att fjärrstyra VE.Bus-växelriktarens eller växelriktare/laddarens brytarläge (på/ av/endast laddare).
Terminaler för extra effektingång och utgång
BMS har en dedikerad effektutgångsterminal (GX-effekt) för en GX-enhet och en extra effektingångsterminal (Aux-in) för en extern DCkraftkälla, såsom en AC/DC-adapter. I händelse av att systemet stängs ned, försörjs GX-enheten med ström via hjälpingången eller kopplas från för att förhindra ytterligare urladdning av batteriet.
Fjärrterminaler
Dessa terminaler kan användas för att slå på eller stänga av BMS. När BMS är avstängd, flyter båda utgångarna fritt så att belastningar och laddare är avstängda. Det finns två fjärrterminaler, nämligen ”Fjärr L” och ”Fjärr H”. Det är möjligt att koppla en av/på-brytare eller en reläkontakt mellan L och H för att slå på eller stänga av BMS. Alternativt kan terminal H växlas till batteriets pluspol, eller terminal L växlas till batteriets minus.
LED-indikatorer
BMS har följande LED-indikationer:
- Status (blå): Tänds kort ungefär var 10:e sekund för att indikera normal funktion.
- Temp eller Cell >4 V (röd): Lyser när utgången för laddningsfrånkoppling är låg på grund av cellöverspänning eller övertemperatur.
- Cell >2,8 V (blå): Lyser när utgången för belastningsfrånkoppling är hög och battericellspänningarna är över 2,8 V.
1) För att minska nödvändig balanseringstid rekommenderar vi att du använder så få olika batterier i serie som möjligt för applikationen. 24 V-system byggs bäst med 24 V-batterier. Och 48 V-system byggs bäst med två 24 V-batterier i serie. Även om alternativet, fyra 12 V-batterier i serie, kommer att fungera, kommer det att kräva mer periodisk balanseringstid.
Jämförelse mellan VE.Bus BMS V1 och VE.Bus BMS V2
Feature | VE.Bus BMS V2 | VE. Bus BMS V1 | ||
---|---|---|---|---|
Product image |
|
|
||
MultiPlus/Quattro VE.Bus port | Yes | Yes | ||
Remote panel VE.Bus port | To connect a GX device, a VE.Bus Smart dongle or a Digital Multi Control. | Only to connect a Digital Multi Control. | ||
GX device communication | Yes, the BMS broadcasts operational data and the BMS can control equipment that is connected to a GX device, like solar chargers and certain AC chargers via DVCC. | No | ||
On/Off/Charger-only control | Yes, via GX device and remotely via VRM, VE.Bus Smart dongle and Digital Multi Control. | Only with Digital Multi Control. | ||
GX-Pow terminal | Yes, the GX-Pow output supplies GX power from either the battery or from the Aux-In input, whichever voltage is higher. | No | ||
BMS firmware update | Yes, both locally and also remotely via the VRM portal. | Not possible | ||
Inverter/charger ”in system” firmware update | Yes, both locally and also remotely via the VRM portal. | No, the VE.Bus BMS V1 needs to be disconnected in order to update the firmware of the inverter/charger. | ||
Usable without a VE.Bus connection | No. The BMS has no battery minus connection, battery minus is supplied by the VE.Bus and VE.Bus needs to be connected for the BMS to be powered. | Yes | ||
Load disconnect terminal | Yes | Yes | ||
Pre-alarm terminal | Yes | Yes | ||
Charge disconnect terminal | Yes | Yes | ||
Remote on/off terminal | Yes | No. If remote on/off control is needed, a switch needs to be placed in the positive power supply line to the BMS. | ||
Aux-In terminal | Yes, an AC-DC adapter or other power supply connected to the Aux-In input ensures that the GX device is also powered during a low cell state as long as that aux power is available. | No | ||
MultiPlus/Quattro enabled LED | No | Yes | ||
Status LED | Yes, this LED indicates that the BMS is sending information frames to the inverter/charger. The LED can also indicate if the BMS is stuck in boot loader mode. | No | ||
Low cell voltage LED | Yes | Yes | ||
High cell voltage and/or temperature LED | Yes | Yes |