Victron VE.Bus BMS V2

2.410,00 kr / st

VE.Bus BMS V2 är nästa generation av VE.Bus Battery Management System (BMS – Batterihanteringssystem) för Victron Energy Lithium Battery Smart batterier. Dessa batterier är litiumjärnfosfat (LiFePO4) batterier och finns tillgängliga i 12,8 V eller 25,6 V och med ett flertal kapaciteter. De kan kopplas i serie, parallellt och serie/parallellt för att skapa en batteribank för systemspänningar på 12 V, 24 V eller 48 V. Det maximala antalet batterier i ett system är 20, vilket ger en maximal energilagring på 84 kWh i ett 12 V-system och upp till 102 kWh i ett 24 V1) och 48 V1) system.

Den är utformad för att samverka med och skydda litiumbatterierna i system som har Victron-växelriktare eller växelriktare/laddare som har VE.Bus-kommunikation.

Beställningsvara, normal leveranstid 5 dagar.

Lagersaldo uppdateras en gång per dygn och är endast en uppskattning.

Artikelnr: 8718531363209 Kategori:

Beskrivning

Skyddar varje individuell cell i ett Victron Lithium Battery Smart-batteri

För pålitlig och säker drift måste ett LiFePO4-batteri övervakas och skyddas mot över- och underspänning i någon av de individuella cellerna samt mot över- eller undertemperatur. Sortimentet av Victron Lithium Battery Smart-batterier inkluderar integrerad cellspänningsövervakning, cellspänningsbalansering och temperaturövervakning.

Om cellspänningen eller batteritemperaturen är utanför den tillåtna intervallen kommuniceras detta till BMS via två BMS-kablar med runda M8-kontaktdon. I system med flera batterier är BMS-kablarna för varje batteri seriekopplade (kedjekopplade) med den första och den sista BMS-kabeln kopplad till BMS. Baserat på statusen för Victron Lithium Battery Smart-batteriet eller -batterierna kommer BMS:en:

  • Generera en förlarmssignal för att varna om en nära förestående cellunderspänning.
  • Inaktivera invertering i VE.Bus-växelriktare eller växelriktare/laddare via VE.Bus, och inaktivera andra belastningar vi terminalen för ”belastningsfrånkoppling” i händelse av en cellunderspänning.
  • Inaktivera laddning i VE.Bus-växelriktare eller växelriktare/laddare via VE.Bus, inaktivera VE.Direct och VE.Can solcellsladdare via en GX-enhet och inaktivera andra laddare via terminalen för ”laddningsfrånkoppling” i händelse av en cellunderspänning, under- eller övertemperatur.

Kommunikation med VE.Bus-produkter

MultiPlus, Quattro eller Phoenix-växelriktare kopplas till ”MultiPlus/Quattro”-porten med en standard RJ45 UTP-kabel. BMS inaktiverar invertering i händelse av en cellunderspänning och inaktiverar laddning i händelse av en cellöverspänning eller temperatursituation.

Kommunikation med fjärrenheter

En GX-enhet (såsom en Cerbo GX), Digital Multi Control-panel (DMC) eller en VE.Bus Smart dongle (inklusive alla kombinationer) kan kopplas till BMS via porten ”Fjärrpanel”. Dessa tillbehör kan alla användas tillsammans med BMS för att fjärrstyra VE.Bus-växelriktarens eller växelriktare/laddarens brytarläge (på/ av/endast laddare).

Terminaler för extra effektingång och utgång

BMS har en dedikerad effektutgångsterminal (GX-effekt) för en GX-enhet och en extra effektingångsterminal (Aux-in) för en extern DCkraftkälla, såsom en AC/DC-adapter. I händelse av att systemet stängs ned, försörjs GX-enheten med ström via hjälpingången eller kopplas från för att förhindra ytterligare urladdning av batteriet.

Fjärrterminaler

Dessa terminaler kan användas för att slå på eller stänga av BMS. När BMS är avstängd, flyter båda utgångarna fritt så att belastningar och laddare är avstängda. Det finns två fjärrterminaler, nämligen ”Fjärr L” och ”Fjärr H”. Det är möjligt att koppla en av/på-brytare eller en reläkontakt mellan L och H för att slå på eller stänga av BMS. Alternativt kan terminal H växlas till batteriets pluspol, eller terminal L växlas till batteriets minus.

LED-indikatorer

BMS har följande LED-indikationer:

  • Status (blå): Tänds kort ungefär var 10:e sekund för att indikera normal funktion.
  • Temp eller Cell >4 V (röd): Lyser när utgången för laddningsfrånkoppling är låg på grund av cellöverspänning eller övertemperatur.
  • Cell >2,8 V (blå): Lyser när utgången för belastningsfrånkoppling är hög och battericellspänningarna är över 2,8 V.

1) För att minska nödvändig balanseringstid rekommenderar vi att du använder så få olika batterier i serie som möjligt för applikationen. 24 V-system byggs bäst med 24 V-batterier. Och 48 V-system byggs bäst med två 24 V-batterier i serie. Även om alternativet, fyra 12 V-batterier i serie, kommer att fungera, kommer det att kräva mer periodisk balanseringstid.

Jämförelse mellan VE.Bus BMS V1 och VE.Bus BMS V2

Feature VE.Bus BMS V2 VE. Bus BMS V1
Product image
BMS_VEBus_V2.png
BMS_VEBus_-rev03.png
MultiPlus/Quattro VE.Bus port Yes Yes
Remote panel VE.Bus port To connect a GX device, a VE.Bus Smart dongle or a Digital Multi Control. Only to connect a Digital Multi Control.
GX device communication Yes, the BMS broadcasts operational data and the BMS can control equipment that is connected to a GX device, like solar chargers and certain AC chargers via DVCC. No
On/Off/Charger-only control Yes, via GX device and remotely via VRM, VE.Bus Smart dongle and Digital Multi Control. Only with Digital Multi Control.
GX-Pow terminal Yes, the GX-Pow output supplies GX power from either the battery or from the Aux-In input, whichever voltage is higher. No
BMS firmware update Yes, both locally and also remotely via the VRM portal. Not possible
Inverter/charger ”in system” firmware update Yes, both locally and also remotely via the VRM portal. No, the VE.Bus BMS V1 needs to be disconnected in order to update the firmware of the inverter/charger.
Usable without a VE.Bus connection No. The BMS has no battery minus connection, battery minus is supplied by the VE.Bus and VE.Bus needs to be connected for the BMS to be powered. Yes
Load disconnect terminal Yes Yes
Pre-alarm terminal Yes Yes
Charge disconnect terminal Yes Yes
Remote on/off terminal Yes No. If remote on/off control is needed, a switch needs to be placed in the positive power supply line to the BMS.
Aux-In terminal Yes, an AC-DC adapter or other power supply connected to the Aux-In input ensures that the GX device is also powered during a low cell state as long as that aux power is available. No
MultiPlus/Quattro enabled LED No Yes
Status LED Yes, this LED indicates that the BMS is sending information frames to the inverter/charger. The LED can also indicate if the BMS is stuck in boot loader mode. No
Low cell voltage LED Yes Yes
High cell voltage and/or temperature LED Yes Yes

Ytterligare information

Volymvikt 0,18 kg
Dimensioner 24 × 95 × 106 mm
Tillverkare

Tillverkarens artikelnr

Driftspänning

9-70 VDC

Strömförbrukning

Normal drift: 10 mA (undantaget Belastningsfrånkopplingsström)
Låg cellspänning: 2 mA
Avstängd vid fjärrterminal på/av: 1,50 mA

GX-effektutgång

1 A

Aux-in-ingång

1 A

Utgång för belastningsfrånkoppling

Normalt hög (utspänning ≈ matningsspänning – 1 V)
Flytande när lasten måste kopplas bort
Källströmgräns: 1 A
Sänkström: 0 A

Utgång för laddningsfrånkoppling

Normalt hög (utspänning ≈ matningsspänning – 1 V)
Flytande när lasten måste kopplas bort
Källströmgräns: 10 mA
Sänkström: 0 A

Nominell utgångsström för förlarm

1 A, ej kortslutningsskyddad

Fjärrterminaler

Användarlägen för att sätta på eller stänga av systemet:
a) PÅ när terminalerna L och H är sammankopplade (brytare eller reläkontakt)
b) PÅ när terminalen L är dragen till batteriets minuspol (V<3,5 V)
c) PÅ när terminalen H är hög (2,9 V <VH < Vbat)
d) AV under alla andra omständigheter

Kommunikationsport för VE.Bus

2 x RJ45-uttag för att ansluta till alla VE.Bus-produkter

Driftstemperatur

-20 till +50 °C

Luftfuktighet

Max 95 % (icke-kondenserande)

Kapsling

IP20